Werk aan de winkel! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Werk aan de winkel! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Werk aan de winkel!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

12 Maart 2018 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Daar ben ik weer! Ook al probeer ik elke week te schrijven zodat het niet zulke lange verhalen worden, is me dat nog niet gelukt! Maar goed ik blijf het proberen. Waar was ik gebleven?

De wijnproeverij! Nou dat was een waar succes! Na wat uitnodigingen verstuurd te hebben moest ik nóg een keer naar de supermarkt. Tijdens een wijnproeverij moet je natuurlijk wel zorgen dat er voldoende te proeven valt. Dit keer ging mijn huisgenoot Tassilo mee, ze zeggen wel eens; Don’t judge a book by its cover. Nou dat hebben wij dus wel gedaan, de flessen met het mooiste etiket hebben wij uitgezocht! Ik mocht een rosé en een prosecco/cava uitzoeken en Tassilo zou een rode en een witte wijn uitzoeken. Toen ik een blauwe moscato tegen kwam kon ik het natuurlijk niet laten, dat wilde ik al een behoorlijke tijd proberen: blauwe wijn! Niet omdat het zo bijzonder lekker is, maar gewoon om het idee. Een keer iets anders!

Gelukkig waren mijn gasten veel te laat, ik had ze uitgenodigd om 20:30 maar om 20:45 stond ik zelf nog in de supermarkt in mijn pyjama (klein detail). Volgens mij begin ik me aardig aan die Spaanse cultuur aan te passen. Niet dat alle Spanjaarden in hun pyjama naar de supermarkt gaan hoor! ;P Zoals ik al zei, de proeverij was een succes en zeker voor herhaling vatbaar! Klein details dat ik donderdag met een antibiotica kuur ben begonnen waarbij je niet mag drinken, ik heb dus maar kleine slokjes geproefd, uiteindelijk gaat het om de gezelligheid! :)

Zaterdagochtend heb ik het lekker rustig aan gedaan, omdat ik me niet echt goed voelde. Ik had barstende koppijn en was behoorlijk duizelig. Ik gaf eigenlijk mezelf de schuld omdat ik toch alcohol had gedronken in combinatie met antibiotica. Dan maar een chill dagje, samen met Tassilo heb ik de bus genomen naar het zuiden. Daar hebben we Henni en Katerina ontmoet. We hebben een heerlijke strand dag gehad vol zon. Jammer dat de busreis 1,5 uur duurde omdat de bus letterlijk elke 3 minuten stopt maar goed we zijn in Tenerife, vanwaar die haast?

Na lezen, zonnen, muziek luisteren, slapen, lezen, zonnen, etc heb ik toch nog bewogen. Ik heb met een parasol stok een beach volleybalveld getekend in het zand en we hebben een lekker potje gespeeld onder de Spaanse avond zon. Mijn leven is niet slecht!
Rond een uur of zeven, zijn we naar een ander strand gelopen om daar naar de zonsondergang te kijken. Vanaf daar hadden wij een fantastisch uitzicht en het was zo helder dat ik zelfs Gran Canaria kon zien liggen. We hebben deze dag afgesloten met een gezellig etentje en een snelle (40 minuten) busreis terug naar huis!

Zondagochtend werd ik wakker met nog steeds die barstende koppijn. Shit dit is niet goed, het heeft helemaal niks met die wijnproeverij te maken. Het zijn kennelijk de bijwerkingen van de antibiotica. Shit dat heb ik weer, wordt mijn teen eindelijk beter ben ik ziek van de antibiotica. Zondag was dan ook geen productieve dag, ik heb het maar wat rustig aan gedaan. Gelukkig was het advies sowieso om de hele dag binnen te blijven in verband met de storm Emma, het heeft dan ook de hele dag gigantisch hard geregend en gewaaid.

Toen ik maandagochtend weer wakker werd met hoofdpijn heb ik de huisarts gebeld, in overleg is er besloten om de antibiotica 7 dagen te gebruiken in plaats van 10. Nog even volhouden dus. Maandag ben ik braaf naar school gegaan en toch maar weer vroeg naar bed.

Dinsdag hetzelfde verhaal, ik sta op en ga naar bed met vreselijk hoofdpijn alleen als ik elke paar uur 2 paracetamol in combinatie met een ibuprofen neem is het uit te houden. Had ik ook nog eens 3 uur Spaanse les achter elkaar. Maar goed wie iets leren wil, moet er voor werken. Dinsdagavond kreeg ik fantastisch bericht, de school zou de volgende dag gesloten blijven weer in verband met de storm Emma.

Heerlijk, een dagje vrij! Rond half 10 ben ik opgegaan, het weer was fantastisch. Het was bloedheet en niet één wolkje in de lucht. Huh? Het ging vandaag toch stormen?! Kortom ik heb de hele dag niets gemerkt van de storm, ik heb er zelfs aandacht om naar het strand te gaan. Maar goed die waarschuwing zullen ze toch niet voor niks geven. Hier in Tenerife is het weer elke 10 km anders en zeer veranderlijk. Dus als in Santa Cruz de zon schijnt, kan het zo maar heel hard regenen in La Laguna. Toch maar niet naar het strand dus.
’s avonds ben ik uitgenodigd door Henni voor haar afscheidsfeestje. We hebben gegeten in een restaurantje in La Laguna. Een typische ‘Guachinche’ dat is eigenlijk gewoon een chique woord voor eten wat de pot schaft in een garage. Goed dit moet ik even uitleggen, in Tenerife zijn er goeie weersomstandigheden om druiven te laten groeien. En waar druiven groeien maken ze wijn, dus ook hier! Er zijn dus veel lokale wijnboeren, die wijn werd aan huis gemaakt en verkocht meestal in de garage. Wanneer de wijn klaar was, gooide iedereen zijn of haar garage deuren open om de mensen uit te nodigen hun nieuwste product te proeven.
De wijn was gratis en lekker en zo groeide deze lokale wijnboeren uit tot een soort van barretjes. Omdat mensen hele middagen wijn proefde zonder te eten, werden ze ladderzat. Waarop verschillende wijnboeren besloten om hun gasten wat te eten te geven, met een volle maag hielden ze het namelijk stukken langer vol. Er werd gekookt wat groeide op hun land of in de tuin, kortom Canarische producten waar typische Canarische gerechten uit voort kwamen. Tegenwoordig worden deze garage’s erkend als restaurant en zo is Guachinche ontstaan!

Nou en in zo’n erkende garage ging ik dus eten! Het gezelschap bestond uit 4 vegetariërs en ikzelf. Die gefrituurde kaas etc was me de eerste keer niet erg goed bevallen, dus ik besloot om een gerecht te bestelling in plaats van verschillende tapas. Ik wilde graag de visschotel proberen met gamba’s, langoustines, calamaris en kabeljauw. Na 5 minuten kwam de ober terug om te vertellen dat ze die vandaag helaas niet hadden. Dan doe maar het vlees gerecht. Na 3 minuten stond hij weer aan de tafel. Dat hadden ze ook niet. Ook 4 van de 5 gerechten die de andere meiden besteld hadden, hadden ze vandaag helaas niet. Wat hebben jullie wel?
Brood, champions, papa’s negras (zwarte aardappelen, typisch voor hier), gefrituurde kaas voor de meiden. En gekookte octopus of kip voor mij. Nou dan doe maar de kip! Het eten was heerlijk!

Na het eten zijn we naar cafe siete (cafe 7) gegaan. Dit is een populaire plek onder studenten, het is er spot goedkoop en hartstikke gezellig. Je kunt binnen zitten of buiten in een soort van patio. Daar heb ik veel andere Erasmus studenten ontmoet, en veel mensen waar ik carnaval mee gevierd heb weer gezien.
Zo rond een uur of 10 werd duidelijk waarom er gewaarschuwd werd voor de storm. De hel brak los, hevige wind en de regen viel met bakken uit de lucht. Toen de kust weer enigszins veilig was rond een uur of 12 heb ik de tram naar huis genomen. Ik ben blij dat we niet van het spoor gewaaid zijn, zo voelde het namelijk echt. Er was werkelijk nieuwe opstaat, alleen politie, zij plaatsen overal blokken rondom de containers in de straten zodat die niet weg zouden waaien.

Donderdagochtend is de storm weer gaan liggen en was het gewoon weer prachtig weer! Na een dagje school ben ik door gegaan naar mijn Spaanse lessen en het gaat gelukkig steeds beter. Ik kan de les steeds beter volgen, ik durf zelfs antwoord te geven in het Spaans en dan is het vaak zelfs ook nog eens het goeie antwoord. Dat geeft weer motivatie om door te gaan!
Ook was eindelijk de antibiotica kuur voorbij, ik kon na dik 2 maanden eindelijk weer op mijn tenen staan om iets boven uit te kast te pakken en de kleur van mijn teen was ook weer enigszins normaal. Gelukkig.

Vrijdag moest ik naar school voor een speciale activiteit. In het rooster stond aangegeven dat die zou plaats vinden tussen 15:00 en 17:00. Waar? Geen idee, maar daar kom ik hopelijk nog wel achter. Om 9:55 uur kreeg ik een berichtje van een vriendin, waar ben jij? Ik ben er bij toeval achter gekomen dat ze de activiteit hebben verzet naar 10:00, de leraar is er nog niet, als je nu komt ben je misschien nog op tijd! Uhm wat? Hoezo dan? En waarom weten wij dat niet? Nou precies dat is dus de organisatie van de universiteit hier! Ik ben snel mijn tanden gaan poetsen, maar 3 minuten laten kreeg ik al een apple, hij is hier en de deur is dicht. Je mag de klas niet meer in. Kortom ik heb deze week dus nog een vrije dag, eerder weekend.

Helaas heb ik ondanks dat ik gestopt ben met de antibiotica nog steeds heel veel last van hoofdpijn. Volgens dokter Inoek is dat paracetamol afhankelijke hoofdpijn, shit dat heb ik weer. Nog maar een weekendje rustig aan dan maar. Vrijdag middag heb ik afgesproken in een bar met een vriendin en gezellig een beetje bijgekletst. Vrijdagavond heb ik spaghetti gemaakt. Ik ben erg slecht in koken van 1 persoon, als ik denk dat het 1 of 2 porties zijn, is het meestal zo dat de halve flat mee kan eten. (Overdrijven maakt de zaak duidelijk). Mijn huisgenoot had dus geluk. En dat dinner duurde van 21:00 tot 00:00 hartstikke gezellig!

Zaterdag ben ik op pad gegaan voor wat boodschappen. Niet alleen eten en drinken maar ook wat tools voor in de keuken. Het is namelijk waarschijnlijker dat je een kip filet doorsnijdt met een lepel of een vork bij ons dan met de messen die wij in de la hebben. Vreselijk, kortom ik ben begonnen aan mijn uitzet, ik weet alleen nog niet waar ik ga wonen :P. Zaterdagavond heb ik tot 3 uur in de nacht bijgekletst met mijn Nederlandse vriendin, gezelligheid kent geen tijd.

Zondag voelde ik me gelukkig iets bezig en heb ik samen met mijn huisgenoot een grote schoonmaak gehouden. De vorige bewoners waren niet echt gesteld op hygiëne (Dit is een understatement) en ik vond het de hoogste tijd om daar wat aan te doen. We zijn begonnen in de keuken. Klemen hield de vuilnis zak open en ik heb met mijn poetshandschoenen alle smerige dingen de koelkast uit gegooid. Ik zal jullie de details besparen, maar het komt er op neer dat we 4 tassen met etenswaren weg hebben gegooid. Iets met lekkende tomaten, courgettes, etc…

Alle schappen eruit, ik afwassen, hij afdrogen en terug de koelkast in. Echt teamwork. Na de koelkast zijn we doorgegaan met de vriezer. Er zijn wel eens cocktail party’s geweest in ons huis, waarbij de gemaakte cocktail snel koud moest worden. Stop je hem toch ff in de vriezer! Precies maar dan moet je hem niet vergeten, want dan ontploft het. Nou dat dus, maar dan van een maand of 5 geleden. Ik heb geschrobt voor mijn leven.
Na de vriezer hebben we een begin gemaakt aan de keukenkastjes. Alles eruit, schoon maken en terug erin. Maar na voor een uurtje of 3/4 het zweet op ons rug te hebben, hebben we het werk neergelegd en geproost op ons hygiëne succes.
Zondag avond heb ik in een schone keuken met mijn nieuwe messen zelf risotto gemaakt, genieten! :)

Maandagochtend om 8:30 was het weer tijd om naar school te gaan en de week startte fantastisch #ikhoudvansarcasme.
Voor antropologia del turismo een van mijn vakken hadden wij een toets. Huh wat?! Hoe had ik dat kunnen weten?! Daar ben ik toch op heden nog niet achter, maar goed een toets dus.. Laten we er maar het beste van maken.

Voor ik de toets in de online omgeving gevonden had, waren we inmiddels zo’n 5 minuten verder. En waren er nog 15 minuten over voor 15 vragen van ongeveer 4 regels in het Spaans. Met 4 antwoordonmogelijkheden per vraag van ook ongeveer 4 regels en ook in het Spaans. Je voelt hem al aankomen, ik snapte er geen moer van. Na de eerste vraag inclusief antwoorden een soort van vertaald te hebben en te begrijpen voor 50% waren er nog 6 minuten over. Toen heb ik gekozen voor de 1a, 2b, 3c, 4d, 5a, 6b etc strategie gekozen. Helaas werkten die niet fantastisch, het resultaat een -0,7. Dat heb ik nog nooit gehaald, van de 15 vragen had ik er 2 goed. In Nederland is het laagst haalbare een 1, hopelijk doen ze dat hier ook plus misschien wat Erasmus bonus punten. ;) Ik zal volgende week toch maar eens met de Erasmus coördinator gaan praten, want dit gaat zo niet. Maar zoals je misschien wel verwachtte is hij momenteel op vakantie!

Maandag had ik tot 14:00 uur les, het laatste uur was geografia del mundo actual (aardrijkskunde) en dat heb ik samen met Franzi. Een Duitse vriendin van mij, na een zware dag hebben wij het leven gevierd. Noem het zo je het noemen wilt, we zijn na luisteren naar een vreemde taal van 8:30 tot 14:00 lekker naar een barretje dicht bij de universiteit gegaan. Er was een heerlijk plekje beschikbaar buiten midden in de zon. Heerlijk de zon op mijn bol en een wijntje erbij, mijn leven is niet slecht. Op die -0,7 na dan!

Om 17:00 werden we echt weggekeken van het terras dus zijn we maar naar huis gegaan. Nu denk je om 17:00 uur, ja dat lees je goed! In Nederland gaan mensen dan uiteten of misschien iets later, hier gaan ze tussen 17:00 en 20:00 dicht voor een pauze. Iedereen heeft zijn buik net strak van de lunch en na 20:00 is er nieuw publiek.

Dinsdag ben ik eerst van 8:30 tot 12:30 naar school geweest. Na mijn Engelse les had mijn docent gelukkig even de tijd om te praten. Ik heb hem gevraagd of ik alsjeblieft geoorloofd afwezig mag zijn voor Engels I omdat die lessen met alle respect echt tijdverspilling zijn. Die tijd kan ik veel beter gebruiken. Hij heeft een uitzondering gemaakt voor mij omdat hij ziet dat het inderdaad veel te makkelijk is voor me. Ik heb alle toets data genoteerd en hoef dus niet meer naar de les! YES!
Van 15:00 tot 18:00 ben ik weer naar mijn Spaanse cursus geweest. Het gaat gelukkig echt steeds beter, ik kan de les beter volgen, het tempo beter bijhouden en ik krijg er meer lol in. Wel blijft 3 uur achter elkaar erg lang, ik merk dat ik om 17:30 echt niet meer kan, maar Beatriz (mijn lerares) start om 17:55 nog rustig een nieuw onderwerp. En dan de 17:55 op de klok in de klas, want die staat 10 minuten achter! Nee het leren gaat niet vanzelf…

Woensdag kon ik eindelijk uitslapen en startte school pas om 9:45 helaas wel nog steeds met hoofdpijn. En na iets minder dan een week gestopt te zijn met mijn antibiotica werd mijn teen ook weer elke dag gevoeliger en pijnlijker dus heb ik actie ondernomen. Terugbel afspraak ingepland met de huisarts en na overleg afgesproken toch nog een keer 10 dagen een andere antibiotica te proberen. De antibiotica die ik nodig heb is in Barcelona namelijk wel te krijgen en daar ga ik dit weekend naar toe. Als het hierna nog niet over is, moet ik hier naar de dokter.
Woensdag ben ik heb ik verschillende lessen gevolgd en zo ook Engels III. Deze week moeten alle studenten een oral presentation houden. Andere studenten werken daar al ongeveer 6 weken aan, research etc. Ik heb nog geen letter op papier, sterker nog ik heb nog niet eens informatie opgezocht en ik moet mijn presentatie donderdagochtend houden. Ik had er weinig zin in, maar ik ben toch maar naar de les gegaan. Wel makkelijk dacht ik, kon ik even luisteren naar wat andere deden wist ik in ieder geval wat precies de opdracht was, want ook die had ik nog niet gelezen. O god schaam je Esmee!

Tijdens de les kwam de docent naar me toe, het was fantastisch dat ik er was en ik mocht ook zeker blijven maar ik had niet hoeven komen. Publiek maakt de Spaanse leerlingen alleen maar zenuwachtiger dus je hoeft alleen aanwezig te zijn op het moment dat jij jouw presentatie moet doen, en dat is dus eigenlijk presenteren voor 1 persoon. In Nederland gaat dat toch iets anders, wij moeten juist naar alle presentaties komen zodat de kennis die zij opgedaan hebben, ook echt gedeeld wordt. In de praktijk is het meer zo dat jij presenteert voor een volle klas, en dat er maar 1 iemand luistert. De docent, dus ja wat is nu eigenlijk het verschil?

Wel heb ik ontzettend genoten van de presentaties, als mijn klasgenoten hun tekst even kwijt waren vroegen ze gerust in het spaans of ze opnieuw mochten beginnen! Een meisje was zo zenuwachtig dat de presentatie even gestopt werd zodat ze even 5 minuten op de gang adem kon halen en tot zichzelf kon komen, toen ze na 10 minuten nog niet terug was is de docent haar zelf maar gaan halen. Je maakt wat mee hier! :P

’s avonds was ik uitgenodigd bij Franzi samen met Anna om daar te eten. Ze ging aziatisch voor ons koken, erg lekker en gezellig! Wijntje erbij, kennis gemaakt met haar huisgenoten, en door al die gezelligheid had ik haast de laatste tram van 00:15 gemist. Ik had braaf mijn laptop meegenomen, eigenlijk om mijn presentatie over lapland te maken voor Engels. Dat is er niet van gekomen, nou goed dan morgen ochtend maar even snel iets maken om 01:00 vond ik het namelijk echt tijd om te gaan slapen. Mijn presentatie was om 9:42 gepland, dus ik heb ’s morgens gedoucht en snel een presentatie gemaakt. Om 9:00 uur moest ik echt vertrekken ook al was ik nog niet helemaal klaar. Toen ik richtig het lokaal liep herkende ik de stem van het meisje dat voor mij moest, shit ze lopen in. In de klas snel nog de laatste 2 slides gemaakt en het was mijn beurt.

De presentatie ging erg goed, mensen die mij goed kennen weten dat ik mijn hand daar niet voor omdraai. Na een presentatie weet ik vaak meer dan daarvoor. De docent was dol enthousiast, hij vroeg zich af of ik misschien in lapland gewoond had of dat ik daar misschien familie had wonen. Want ik wist er zo veel van, fantastisch! Hij noemde het een van de beste presentaties die hij ooit had gezien!

Nou die zit, dat punt zit wel goed denk ik zo. De meeste studenten met een beetje lef sloten hun presentatie af door te vragen of de docent misschien nog vragen had. De studenten met minder lef slaan dit hele gedeelte over, stel je voor hij zou eens een vraag stellen?! Ik heb het omgedraaid en een vraag aan de docent gesteld; wanneer komt u naar Lapland? Dat leverde een staande ovatie op!

Door al zijn enthousiasme en feedback was ik wel mooi te laat voor mijn volgende les, shit daar mocht ik niet meer binnen. Daarna zou ik Engels 1 hebben en daar hoef ik dus niet meer naar toe dus heb ik boodschappen gedaan. ‘S middags had ik de laatste les van deze Spaanse cursus, nu hebben we 2 weken vakantie en dan begint de volgende cursus van 4 weken waar ik ook weer aan deel ga nemen. Door een van de andere studenten werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een restaurantje, ach waarom ook niet, ik kan morgen ook nog maken wat ik voor vandaag bedacht had. Wij zijn vanuit de bijles met mijn boek en schrift onder mijn arm naar het restaurant gegaan. Tinto de verano en pinchos, heerlijk! Om 20:00 ben ik naar het language café geweest, om je raad het al Spaans te oefenen!

’s Avond heb ik geslapen als een roosje, pff het zijn hier tussendoor echt lange intensieve dagen. Vrijdag ben ik vroeg opgestaan om al mijn was te doen en mijn kamer etc te poetsen, in de middag ben ik naar school gegaan en vanuit school heb ik thuis mijn koffer opgepikt en ben ik direct doorgegaan naar het vliegveld voor een weekendje Barcelona. De vorige keer heb ik mijn vlucht op een haar na gehaald, dit keer had ik ruim 2,5 uur vertraging. Ik ben dus ’s nachts om 2 uur geland en Ali was zo lief om me op te komen halen. Zaterdag was het echt fantastisch weer en zijn we de hele dag op pad geweest, weer lekker rond getourd met de scooter en een flinke strandwandeling gemaakt. ’s Avonds hebben we lekker Mexicaans gegeten in het restaurantje waar wij inmiddels al weer een hele tijd geleden onze allereerste date hadden wat niet bedoeld was als date, maar goed dat is een ander verhaal. :P

Zondag was het weer wat minder en we hebben we het ’s morgens lekker rustig aan gedaan. Aan het einde van de ochtend zijn we op pad gegaan voor een flinke wandeling. Mooi uitzicht vanaf montuijc en papegaaien spotten in het park! ’s middags een kopje koffie gedronken met de moeder van Behnam. Zij is net hier komen wonen en Ali probeert haar een beetje te helpen. Ze is vaak alleen dus dan gaan wij d’r gewoon mee op stap haha!

Snel thuis mijn koffer ingepakt en door naar het vliegveld voor mijn vlucht van 20:30. In het vliegtuig heb ik hard gewerkt aan dit verhaal en rond 00:30 was ik weer thuis in Tenerife. Toen ik landde en mijn telefoon weer aanzetten kreeg ik een bericht van een klasgenoot; Congratulations!! met een ull document. Bleek dat ik een 10 gescoord heb met mijn Engels presentatie. Ik zal hem maar vergeven dat ik geen Esme Hoopmans heet :P (zie foto) Compenseert die -0,7 weer!

Een ander leuk nieuwtje is dat ik gestart ben als beauty ambassadeur. Ik ben distributeur geworden voor beauty en verzorgingsproducten, ik vind online marketing en social media interessant dus 2 vliegen in een klap. Ik kan in de praktijk leren in mijn vakgebied en hopelijk een centje bijverdienen. Via deze link komen jullie terecht op mijn pagina:
https://www.facebook.com/groups/2017116331945708/

Als jullie het leuk vinden kunnen jullie lid worden en blijven jullie up to date! Voel je vrij om jullie vriendinnen toe te voegen aan mijn pagina, dat zou mij enorm helpen! Dankjewel!!

Het is weer maandag en ik ben klaar voor een nieuwe week, ben benieuwd wat het me dit keer zal brengen! We gaan het zien, en jullie lezen het hopelijk in mijn volgende verslag. Bedankt voor het volgen allemaal! <3

xxxxxx
Esmee

  • 14 Maart 2018 - 20:03

    Geri:

    beste Esmee

    hier een tip van een oud collega met antibiotica mag je niet in de zon en ook geen alcoho.
    verders weer een leuk verslag

  • 28 Maart 2018 - 21:19

    Jannie Diels:

    Hoi Esmee,
    Ik heb weer genoten van je reisverslag. En ik kijk alweer uit naar het volgende.

    Groetjes Peter en Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 61003

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: