Thuis op 3 verschillende plekken! - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Thuis op 3 verschillende plekken! - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Thuis op 3 verschillende plekken!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

19 Augustus 2018 | Spanje, Isla de Tenerife

Daar ben ik weer! Na een fantastische vakantie met Inoek moest ik weer aan de bak! Vrijdagmiddag stond er nog een examen op de planning, opnieuw was het een Engels examen compleet in het Spaans. Ik blijf het toch vreemd vinden, kan er niet echt aan wennen haha. Dat weekend heb ik een beetje uitgerust, vrijdagavond gewoon een keertje thuis en lekker koken en zaterdag heerlijk uitgeslapen! Mijn kamer opgeruimd en gepoetst de was gedaan en de eerste spulletjes verzameld voor mijn trip naar Barcelona en Nederland. Zondag ben ik lekker wezen duiken! Het is inmiddels zolang geleden dat ik eigenlijk niet meer weet waar ik ben geweest en wat we gezien hebben, maar ga er maar vanuit dat ik intens genoten heb! Ademenen onderwater is iets wat naar mijn mening iedereen tenminste één keer zou moeten ervaren! Er gaat een compleet nieuwe wereld voor je open :)

Maandag was het tijd voor mijn laatste examen in Tenerife. Daarna nog een lesje Spaans op Language school en de vakantie kon beginnen, alhoewel vakantie; op de planning stond een trip naar Nederland om daar 2 herkansingen te maken. Maar eerst had ik Barcelona als tussenstop. Dinsdagochtend heb ik mijn spullen ingepakt en mijn koffer tot de max volgepropt inclusief mijn handtas! Hoe meer spullen in nu vast meeneem die ik hier toch niet gebruik, hoe fijner het is als ik Tenerife verlaat! Aangezien ik toch al klaar was met alles en er weinig meer te doen was voor mij thuis, besloot ik om vast naar het vliegveld te gaan. Ik vertrok 2 uur voor de vlucht naar het vliegveld, ruim ruim ruim op tijd omdat de busrit maar 15 minuten duurt en het busstation vlak bij mijn huis is! Uiteindelijk kreeg ik het toch voor elkaar door het openbaar vervoer in Tenerife dat ik me een beetje moest haasten! Ik heb denk ik 50 minuten op de bus gewacht en om eerlijk te zijn had dat een negatieve invloed op mijn humeur! Ik had google maps gecheckt, de website van Titsa (het bedrijf voor openbaar vervoer hier) gecheckt, de time table in het bushokje. Ze zeiden allemaal dat er snel een bus zou komen, maar in werkelijkheid viel dat toch gruwelijk tegen!

Na een prima vlucht werd ik verrast door het rot weer in Barcelona! Flinke regenbuien en grijs en grauw weer! Weet ik ook weer hoe dat voelt :P Ali en ik hebben een paar heerlijke dagen gehad samen en vrijdagochtend ben ik naar Nederland gevlogen. Op Rotterdam stonden Cees & Karin me al op te wachten, ik had gevraagd of ik koffie mocht komen drinken (puur voor de vorm want ik lust helemaal geen koffie) maar zij hadden die middag al plannen in Rosmalen. Maar aangezien ze toch die kant op moesten, kwamen ze mij ophalen op het vliegveld en hebben ze me thuisgebracht! Het is best een ritje in de auto, maar eigenlijk was het nog te kort, want eigenlijk waren we nog lang niet uitgepraat! Super lief en leuk dat jullie mij opgepikt hebben ;)

Thuis aangekomen gingen zij vlug door naar hun volgende afspraak en ik ook! Op naar Oss om een nieuwe koffer te kopen, net voor vertrek heb ik namelijk een nieuwe gekocht maar daar was het slot al van stuk gegaan, daar moest ik dus mee terug. Na een nieuwe koffer gescoord te hebben, ben ik snel weer doorgegaan! Aangezien ik voor ik naar Tenerife ging al een tijdje niet meer had gedoken had ik bij vertrek niet echt gedacht aan mijn duikkeuring. Die heb ik heeeeeeeel lang geleden een keer gedaan maar toen ik hem laatst tegen kwam tussen mijn papieren zag ik dat hij in 2015 of 2016 al verlopen was! Oeps! Vrijdagmiddag dus gelijk naar de duikarts en een nieuwe keuring gedaan, ik had niet anders verwacht maar toch altijd fijn om te horen dat je lekker verder kunt duiken omdat je gewoon kei gezond bent!

Snel naar huis en door naar de kapper. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, na mijn gecancelde vlucht tijdens mijn vorige bezoekje aan Nederland heb ik mijn afspraak bij de kapper gemist. Dus had ik de afspraak nu gepland voor de 1e dag in Nederland! Terug thuis heb ik wat gegeten en ben ik even bij de buren op visite geweest. Even was de bedoeling maar uiteindelijk hebben we tot laat zitten kletsen! Super gezellig en super leuk dat jullie mij volgen en zo betrokken zijn!

Zaterdag ben ik met mama naar de bakker en de markt geweest. Kibbeling op zaterdagochtend, heerlijk! ’s Middags hebben tante Angelique en Arno mij opgehaald en zijn we bij opa Willy op bezoek geweest in het ziekenhuis. Hij is 1 juni geopereerd en dus het was wel fijn dat ik nu even op visite kon gaan. Aansluitend hebben we wat gedronken op het terras bij van de Valk in Nuland en zijn we weer terug naar huis gegaan! ’s Middags heb ik nog een beetje gestudeerd en toen kon het feest beginnen. Inoek vierde zaterdag namelijk haar verjaardag, dat was super gezellig! Leuk om iedereen weer even te zien :) Echter waren er zo veel mensen, dat het me niet gelukt is om met iedereen bij te kletsen!

Zondag heb ik me voorbereid op mijn Spaanse examens en hebben we een beetje in spanning thuis afgewacht hoe het met opa ging etc aangezien papa en mama midden in de nacht uit bed gebeld zijn omdat het niet goed ging! Heftig, maar ergens ook weer fijn om juist nu in Nederland te zijn. Maandagochtend ben ik vroeg naar Den Bosch gereden, ik had namelijk eerst een afspraak met de decaan. Nadat alles daar geregeld was, ben ik richting het tentamen lokaal gegaan! Vandaag stond het E2 Spaans tentamen op de planning, dat is het allerlaatste Spaanse tentamen dat Commerciële Economie studenten hebben in hun 4e jaar. Het gevraagde niveau voor dit tentamen is B2 en dat is pittig! In een vreemde taal, start je bij A1, daarop volgt A2, B1, B2. C1 is het hoogste level wat je als buitenlander kunt halen aangezien C2 staat voor moedertaal. In Tenerife had ik vlak daarvoor de A2 toets succesvol gehaald, B2 is dus echt niet mijn level. Daarentegen was er geen beter moment om de toets te maken dan op dat moment. Ik woon vanaf eind Januari in Tenerife, waar ze totaal geen Engels kunnen en ik dus heel de dag Spaans hoor, denk en MOET spreken. Ik ben bezig met intensieve cursussen en heb in sommige weken wel 10-11 uur Spaanse les puur om de taal te leren! Ook al is het niet mijn level, toch wil ik het nu proberen. Ik wist niet echt wat ik kon verwachten, ik had dit tentamen namelijk al eerder kunnen maken maar toen heb ik bij voorbaat al besloten om niet te gaan omdat ik zeker wist dat ik het niet zou halen. Dan richt ik me liever op andere dingen.

Het tentamen was pittig, maar mijn gevoel was goed. Ik heb tot de laatste seconde gezeten om alles nog na te kijken en nog een keer door te lezen. Het was een pittige schrijfopdracht, maar ik heb even 5 minuten goed nagedacht en toen een plan gemaakt voor de opzet van de brief. Welke tijdsvorm ga ik waar gebruiken en welke woorden of vormen kan ik gebruiken om het niveau op te krikken. Tevreden heb ik mijn tentamen ingeleverd, ik hoopte ergens heel erg dat ik het gehaald had omdat het voor me gevoel zo goed ging, maar laat ik het maar gewoon rustig afwachten andere studenten hebben diep trieste punten gehaald voor dit tentamen en bij de eerste kans vorig jaar hadden slechts 2 studenten van de 46 deelnemers het tentamen de eerste gehaald en dat was met een studententien (5,5).

Dinsdagochtend stond het volgende tentamen op de planning K4. Het laatste tentamen voor Spaans in het 3e jaar, dit is op B1 niveau. Het tentamen bestaat uit 2 onderdelen, een luistertoets en een schriftelijk examen. Het luistergedeelte heb ik vorig jaar al gehaald dus ik hoefde alleen het schriftelijke tentamen te maken. De focus ligt op grammatica en laat ik dat nou net aan de lopende band geoefend hebben. Ik dacht dat dit tentamen me makkelijk af zou gaan, maar dat viel uiteindelijk nog best wel tegen. Ze vroegen helaas de uitzonderingen die ik nou net niet kende en uiteindelijk was mijn gevoel over het tentamen van maandag beter dan die van dinsdag. Toevallig kwam ik mijn docent op de gang tegen toen ik het tentamen net achter de rug had! Zij was zo vriendelijk om mijn tentamens meteen na te kijken, aangezien ik aangaf graag mijn fouten in te willen zien. Normaal gesproken is de inzage een week later op woensdag, maar dan zat ik alweer een Tenerife dus ze wilde wel een uitzondering maken, perfect!

Het E2 tentamen heb ik gehaald met een 6,0 en dat had makkelijk een 7 of hoger kunnen zijn omdat ik hele stomme spellingsfoutjes gemaakt heb en fouten in mannelijke/vrouwelijke woorden die ik eigenlijk wel weet. Heb je zo nagelezen en nagekeken en lees je er toch gewoon overheen! Maar goed gehaald, top! Het K4 tentamen heb ik gehaald met een 7,0 en ook daar had ik precies dezelfde stomme fouten helaas… Maar goed, beide tentamens in de pocket daar kwam ik voor naar Nederland. Aansluitende ben ik nog even langs geweest bij opa in het ziekenhuis.

De rest van de week had ik heel veel leuke plannen, maar dat is allemaal een beetje in de soep gelopen aangezien ik veel tijd doorgebracht heb met mama in het ziekenhuis bij opa. En als we niet in het ziekenhuis waren heb ik geprobeerd mama zo veel mogelijk te helpen in huis. Ik heb de was weggewerkt, opgeruimd en geholpen met koken etc. Anders kreeg ze het allemaal niet gedaan! Daarnaast heb ik Uno lekker verzorgd, sokjes geschoren en lekker gepoetst en een beetje in de stal gewerkt en op de wei. Ik ben een avond met mama en Amber bij Op de Poort wezen eten, leuk om iedereen weer ff te zien en ondanks dat Thea niet aan het werk was kwam ze wel ff langs voor een borrel. Gezellig!

Zaterdagochtend heb ik de laatste dingen ingepakt en zijn mama en ik naar Spierings geweest voor lekkere kaas! ’s middags zat mijn bezoek er alweer op en was het tijd om richting huis te gaan in Tenerife. Echter had ik nog een leuke tussenstop in Barcelona. Maandagmiddag ben ik vanuit Barcelona weer naar Tenerife gevlogen en tijdens de vlucht heb ik het even heel zwaar gehad. Ik had mama verdrietig in Nederland achter gelaten en nu Ali in Barcelona. En ik heb nou eenmaal geen hart van beton. Ik reis graag en ben veel weg, dat gaat me 99% van de tijd heel goed af, maar ook ik heb het tussendoor zwaar en dan rollen de tranen over mijn wangen en dat gebeurd op de stomste momenten, zo ook tijdens die vlucht. Gelukkig had ik een stoel bij het raam en geen middenbuur!
In Tenerife daar moest ik meteen volop aan de bak. In Juni en Juli wil ik namelijk nog alles op alles zetten om mijn Spaans te verbeteren.

Ik heb 2 weken lang een intensieve cursus Spaans gevolgd voor het eerst op B1 niveau, dat was flink aanpoten. Elke dag les van 15:00 tot 18:00. Nieuwe klasgenoten met een hoger niveau dan ik! Elke dag huiswerk en elke dag nieuwe dingen. Ik probeerde om voor language school te werken aan mijn bedrijfje of om te duiken. Dan moest ik ’s morgens op de club Spaans spreken, hurk up naar de les en daar alles in het Spaans en werd ik na de les nog uitgenodigd om mee een drankje te gaan doen of wat dan ook en dat was ook in het Spaans! Ik heb super veel geleerd maar ik was na 2 weken ook echt gesloopt! Ik sliep ’s avonds als een roosje. Naast de lessen en de andere drukte, had ik het ook druk met op stap gaan. Veel Erasmus studenten gingen namelijk weer terug naar huis en gaven nog een afscheidsfeestje altijd leuk!

In eerste instantie had ik bedacht om 2 intensieve cursussen te doen maar ik heb me bedacht. Ik kreeg na verloop van tijd namelijk het idee dat het voor mij misschien nuttiger zou zijn als ik meer ging doen. Praten met mensen in de straat in plaats van blijven focussen op het schrijf en grammatica gedeelte. Soms moet je gewoon doen, en niet te veel denken en voorbereiden, vlieguren maken! En daarnaast wilde ik heel graag naar alle Canarische eilanden reizen. Nu ik er toch ben ;) Met les van 15:00-18:00 elke dag, zou dat gewoon niet gaan lukken! Op 28 Juni heb ik mijn laatste les gehad en dat hebben we gevierd met een hapje en een drankje. Vrijdagavond had ik nog een afscheidsfeestje en dat weekend heb ik weer lekker gedoken! Zondag heb ik bedacht om naar Gran Canaria te gaan en maandag zat ik in het vliegtuig, maar daar meer over in mijn volgende verslag! ;)

  • 20 Augustus 2018 - 16:01

    Mama:

    ❤️

  • 25 Augustus 2018 - 13:22

    Corry Van Berkel:

    Wat een druk baasje ben jij,proficiat met je behaalde examens,ik vindt je wel een kanjer hoor.Tevens weer genoten van je reisverslag,Kom gauween keer een borrel drinken als je in Herpen bent.Lieve groeten van mij,Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 60999

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: