Byron Bay, Sydney, Melbourne en Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Byron Bay, Sydney, Melbourne en Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Byron Bay, Sydney, Melbourne en Adelaide!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

28 Maart 2014 | Australië, Adelaide

Byron Bay en Sydney!

Hallo allemaal,

Het volgende verhaaltje van mij. Meer over Byron bay. Ik ben rond 12 uur in. Groen bay aangekomen, helaas kon ik pas inchecken om 2 uur, wachten dus. Ik heb wat gegeten en wat trips en dingen bevestigd. Om 2 uur heb ik ingechecked. Ik sliep in de spaceroom, heerlijk lekker veel ruimte. Ik had leuke mensen in mijn kamer waar ik lekker mee heb geklets in het zonnetje. Aan het einde van de middag ben ik naar de stad gewandeld. Ik heb wat rondgewandeld door de stad en wat winkeltjes bekeken. Byron bay is echt een relax plaats met heeeeeeeeeel veel hippies. Jongens met kort haar, zonder lange baard en gekleurde Flodder kleren zijn daar weinig te vinden!

Op een pleintje in de buurt was een marktje, hier heb ik rond gekeken en vervolgens wat gegeten. Vanuit het hostel was er een shuttle bus die zeer regelmatig reed. Toen ik aan het wachten was op de bus kwam ik weer een Nederlander tegen. Ik heb hem leren kennen in Noosa, en duikt nu overal op haha. Na gezellig wat gekletst te hebben was mijn bus er, en ben ik terug gegaan naar mijn hostel.

In het hostel heb ik mijn avond doorgebracht met mijn kamer genoten. We hebben drankspelletjes gedaan en veel lol gehad. De volgende dag ben ik lekker in bed blijven liggen tot half 9, gaan douchen op mijn gemakje en vervolgens opnieuw naar de stad gegaan. Ik heb boodschappen gedaan, en ben terug gegaan naar mijn hostel. Hier heb ik me omgekleed om naar het strand te gaan. Die middag heb ik voor een groot gedeelte op het strand doorgebracht. Vervolgens ben ik naar Peterpans gegaan om mijn laatste verslag te schrijven. Toen ik mijn verslag afgerond had ben ik terug gegaan naar het hostel. Hier heb ik lekker even gezwommen en vervolgens gedoucht. Tijd om te koken. Ik heb samen gegeten met 2 jongens uit mijn kamer, allebei Nederlanders. Ik noem het steeds koken, maar ik maak alleen hele makkelijke dingen, dingen idee iedereen kan maken haha. Pak een bakje met kokend water doe er een pakje noedels in en wat kruiden, snij wat groente en je hebt gekookt!

Die avond hebben we weer met zijn alle gezellig bij elkaar gezeten en wat gedronken, met zijn alle buiten aan een grote picknick tafel. Kei gezellig, en je leert heel veel mensen kennen!

De volgende ochtend ben ik naar de keuken gegaan met het idee om te ontbijten toen ik tot de ontdekking kwam dat al mijn eten gestolen was kon ik die gene wel wat doen. Ik weet natuurlijk niet wie het was, maar ze hadden echt alles meegenomen zelfs de cooltas waar alles in zat. Ik heb een slotje op mijn cooltas omdat mijn eten al vaker gesloten is, tijdens het zoeken vond ik mijn cooltas open geknipt en wel ergens achter in een kast, altijd leuk! Als je het niet open krijgt door het slotje, knip je t gewoon open in plaats van je eigen boodschappen doen. Tijd om opnieuw boodschappen te doen dus. Ik ben met wat vrienden uit het hostel naar de stad gegaan, snel een broodje gekocht en toen zijn we naar de vuurtoren gewandeld. Ik heb van veel mensen gehoord dat dit echt de moeite waard was, omdat je een prachtig uitzicht hebt!

Het was een flinke wandel tocht, een heel eind gelopen over het strand en vervolgens heeeeeeeeeeeeeeeeel veel trappen voor we boven waren. Onderweg hoorde ik iets kraken in de bosjes naast mij, ik stond weer meteen stijf en wel stil omdat ik bang was dat het een slang was, gelukkig was het geen slang maar een veel mooier dier. In de struiken zat een kleine walabi. Het beest sprong vrolijk rond en ik hoopte dat het op het pad zou springen zodat ik een mooie foto kon maken, helaas was er een hardloper die geen geduld had en niet wilde wachten. Hij rende voorbij de struiken en toen is de walabi snel gevlucht.

Boven aangekomen hebben we genoten van het uitzicht, prachtig! Sorry ik heb zo genoten dat ik vergeten ben foto's te maken.

Vervolgens was het tijd om terug te wandelen, terug aangekomen in de stad heb ik samen met een kamergenoot naar een hotel in Dubai gezocht. Vervolgens zijn ook wij terug gegaan naar het hostel om te koken. Het was heel druk in de keuken, dus ik heb eerst een douche genomen. Vervolgens heb ik gegeten. Die dag was het Sint Patricks day, groot feest, eigenlijk gewoon een slap excuus voor veel ieren om stom dronken te worden. Wij wilde dit feestje wel bijwonen en besloten die avond met zijn alle uit te gaan. We hebben van te voren met zijn alle wat gedronken aan de picknick tafels. We wilde met de shuttle bus gaan, maar we waren met zo'n grote groep dat we niet allemaal tegelijk mee konden.

Wachtend op de bus ontmoette ik een Nederlands meisje, ze zat alleen en had nog geen vrienden gemaakt. Ze zei dat ze naar de stad wilde om te kijken of er iets leuks te doen was. Ik zei dat ze wel met ons mee mocht! Toen de volgende. Uw er was was er nog 1 plek in de bus, dus ik had makkelijk mee gekunt maar ik vond het zielig dus ik heb met het Nederlandse meisje nog een rondje gewacht.

Ik vroeg voor de zekerheid of ze alles bij zich had, ja zei ze. Zonder is kom je hier nergens binnen. Aangekomen in de stad, zijn we in de rij gaan staan om binnen te gaan bij chicky monkeys. In de rij kwam ze er achter dat ze dus geen id. bij zich had, we hebben toch geprobeerd binnen te komen maar zoals verwacht lukte dat niet. Ik had naar binnen kunnen gaan maar is ook zo sneu haar alleen in t donker achter laten. We hebben vervolgens nog een aantal clubs geprobeerd, hier kwamen we niet binnen. De enige kroeg waar we naar binnen mochten was de reggae bar, zijn vond het erg leuk, ik vond er geen flikker aan om eerlijk te zijn. Ze wilde haar id. gaan halen, we hebben gewacht op het busje, om half 2 waren we terug in het hostel, ik ben toen maar naar bed gegaan want het heeft echt geen zin om dan nog terug te gaan. Hier in Australië sluit namelijk alles om 2 uur. Het uitgaan was geen succes maar van te voren was het erg gezellig!

De volgende dag was het tijd om uit te checken. Ik ben een wandeling over het strand gaan maken en heb vervolgens wat boodschappen gedaan. Ik heb vervolgens mijn middag doorgebracht aan het zwembad in mijn hostel. 2 jongens hadden een evenwichtslint over het zwembad gespannen, en iedereen probeerde aan de overkant te komen wat veel makkelijker leek dan het daadwerkelijk was! De 2 jongens zelf waren wel heel goed, zij deden salto's vanaf het koort in het zwembad enzo. Met een lekkere zon, wat te drinken en gezellige mensen kom je je middag wel door. Het werd natuurlijk wel steeds gekker. Rondom de keuken was Een balkon met tafels waar je kon eten. Dit balkon was niet ver van het zwembad vandaan, je begrijpt natuurlijk wel hoe dat gaat. Er zijn een paar creatieve mannen, en niet veel later staan ze op de rand van het balkon om hun grootste bommetje ooit te doen. Deze attractie duurde natuurlijk niet erg lang, de baas van het hostel vond het niet zo'n goed idee.

Er lag meer water buiten het zwembad dan in het zwembad. Ik lag lekker in mijn luie stoel aan het zwembad, ogen dicht, muziekje aan, tot mijn rust verstoord werd met een hart verzakking. Ik voelde iets kriebelen aan mijn been, zit er een mega grote leguaan! Mooie beesten om te zien maar ik zie ze het liefste van een afstand! Ik sprong uit mijn stoel en gelukkig was de leguaan zo weg, ik was niet de enige doe schok. De leguaan schrok van mijn reactie haha. Smerige beesten om op je lijf te hebben. Ik heb geprobeerd om nog even achterover te leunen maar ik kon niet meer echt comfortabel en op mijn gemakje liggen. Ik ben vervolgens maar gaan koken. Ik heb gezellig gegeten met een jongen die ik leerde kennen in de keuken. Mannen en koken, ziet er nog steeds leuk uit!

Die avond was er een talenten show in het hostel. Talent was er zeker aanwezig! Je kon je inschrijven voor deze talenten show en je kon geloof ik 1000 Dollar winnen ofzo. Er was een meisje die deed 4 keer mee haha, 2 keer alleen, 1 keer met een jongen en nog een keer met een meisje. Zij kon echt prachtig zingen, ik hoop dat zei gewonnen heeft. Ze speelde gitaar, piano (keyboard) en kon echt heel mooi zingen. Ik wacht nog steeds op de dag dat ik transformeer in de Nederlandse Beyonce. Ik zou echt graag mooi kunnen zingen, en gitaar spelen enzo. Ik heb nog nooit een gitaarles genomen, en dat ga ik zeer waarschijnlijk ook nooit doen, aangezien mijn musicale vader haha. Ik ontwijk op deze manier het beschamende moment, dat mijn gitaarleraar zegt, ik zie dat je heeeeeeel goed je best doet maar sorry je hebt het gewoon niet in je, misschien kun je beter stoppen hahaha. Dit zou ik van geen vreemde hebben, ik ken iemand die in November starte met het oefenen van Sinterklaas kapoentje en het in April kon spelen. Ik blijf denk ik maar lekker paardrijden en doucheconcerten houden!

Helaas kon ik de talentenshow in het hostel niet afkijken. Ik moest namelijk al mijn spullen verzamelen en naar de greyhound stop. Die nacht had ik namelijk de nachtbus naar Sydney!

Mijn nacht in de nachtbus heb ik prima doorgebracht. Rond half 11 kwam ik aan in Sydney, het eerste kwartier in Sydney was al overweldigend! Wij reden met de Greyhound over de Harbour Bridge en zo hadden we een fantastische uitzicht op het Opera House. Ik ben helemaal niet zon bouwkundig type die wil weten hoe elk gebouw in elkaar zit, dat is meer iets voor papa, maar wauw! wat is het Opera House een intressant gebouw!! Het was vele malen groter dan ik verwachten, de ligging, de vorm het is echt prachtig!

Aangekomen bij de busstop heb ik al mijn spullen weer gepakt en na een tijdje had ik de weg gevonden naar mijn hostel. Ik kon pas inchecken na 2 uur en daar ging ik echt niet op wachten! Ik heb mijn koffer in de luggagestore gedropt, heb een douche genomen en ben de stad ingegaan. Ik heb een ticket gekocht voor een city sight seeing bus en daar heb ik heel de middag op doorgebracht. Ik had een ticket voor 2 routes, de Bondi route en de Sydney city route. Ik heb allereerst de Bondi route gedaan. Rond 12 uur zat ik op de bus (knal rode met open dak). Bondi beach is een zeer bekende en populaire plek in Sydney omdat heel veel beroemdheden naar dit strand gaan. Ideaal zon bus, op deze manier kun je veel zien in weinig tijd! Ze droppen je bij de ingang, en picken je op bij de uitgang! Ik heb wat gewandeld op Bondi beach, wat winketjes gekeken en de Bondi beach sfeer geproefd. Vervolgens ben ik weer op de bus gesprongen om verder te gaan! Het was een route langs de zee, op deze manier kon je de skyline van Sydney goed zien, prachtig en indrukwekkend!! De Bondi tour duurde ongeveer 90 minuten.

Nadat ik de hele Bondi tour gedaan had, ben ik veranderd van route. De Sydney city route starten midden in het centrum. Deze route nam je naar alle bekenden leuke plekken. Ik ben op heel veel plekken uitgestapt om rond te kijken. Zo ben ik bijvoorbeeld op 's werelds 2e grootste markt geweest, bij de bothenic gardens, Opera house, Harbour bridge, Olympische zwembad, Musea, etc. etc. Het zonnetje scheen en ik heb een heerlijke dag gehad! Er wordt veel gezegd je haat Sydney of je houdt er van, ik hou er duidelijk van! Erg leuke stad.

Rond 6 uur liep ik vanuit de Bothenic gardens terug naar de busstop, daar zag ik een bibliotheek. Indrukwekkend groot, dus daar ben ik ook maar even wezen kijken. Hier heb ik mooi de wifi even kunnen gebruiken en weer even met mama kunnen kletsen via Facetime. De bus reed tot 19:30 dus rond 7 uur ben ik terug gelopen naar de busstop om terug te gaan naar mijn hostel. Helaas was ik al te laat om voor de deur afgedropt te worden, dus dat werd wandelen vanuit het midden van de stad. In de verte zag ik een supermarkt, en wat boodschappen doen kan ook wel handig zijn. Toen ik de supermarkt uit liep kwam de kerk tegenover mij wel heel bekend voor, ik had het idee dat ik die ochtend bij de kerk de hoek om gegaan was en dat daarachter mijn hostel was. 3 minuten lopen. Vrouwen met richtingsgevoel bestaan dus wel degelijk! want ja hoor na 3 minuten, 1 minuut zonder stoplichten stond ik in de hal van mijn hostel!

Aangekomen in het hostel, heb ik gekookt en gegeten. Vervolgens heb ik een douche genomen en contact opgenomen met Lina. Toen wij elkaar leerde kennen hebben we afgesproken dat ik haar op zou zoeken op de paardenstal waar zij werkt. Dat stond op de planning voor dag 2 in Sydney. Helaas liet Lina het afweten met een of ander slap verhaal. Voor mij dus meer tijd om Sydney te zien! Ik had eerder die week een vriendin die ik heb leren kennen in Perth een berichtje gestuurd hoe het met haar was. Ze vertelde mij dat ze om prive redenen naar huis zou vliegen. Ze was eerst nog 4 dagen in Sydney om nog even te genieten van Australie en zou dan terug naar Finland vliegen. Was dat even leuk! Wij waren dus allebei in Sydney! Ik heb haar meteen gebeld, en wij zouden mijn 2e dag in Sydney lekker samen doorbrengen.

De Volgende ochtend heeft Riikka uitgeslapen, en was het voor mij weer tijd op de was te doen, pfff. Ik heb vervolgens nog wat boodschappen gedaan wat dingen geregeld ivm de tours die ik geboekt had, en vervolgens heb ik me klaar gemaakt. Riikka en ik hebben heel lang bijgeklets wandelen door alle mooie straten van Sydney. Vervolgens zijn we naar China Town gegaan om daar ook nog even rond te kijken. In de buurt van een China Town was volgens Riikka een hele grote markt met alleen maar souverniers. Daar hebben we onze middag doorgebracht. De markt was ongelooflijk groot, een groot pand waar heel veel mensen aan kraampje hebben vol met souverniers! Ze verkochten ongeveer allemaal het zelfde, we hebben wat gewinkeld en vooral veel gelachen en bijgekletst!!

Rond 5 uur zijn we met de trein naar het gebied gegaan waar het opera house, harbour bridge, etc zijn. Hier hebben we verder gewinkeld haha. Vervolgens zijn we het opera house in gegaan, we hebben rond gekeken zover we kwamen. We konden veel dingen niet bekijken omdat daar op dat moment voorstellingen waren. Riikka en ik vonden het wel een goed idee om een voorstelling bij te wonen want we wilde eigelijk allebei toch wel heel graag een theatherzaal zien, toen er voor die avond alleen nog maar een opera show vrij was van 2,5 uur met staanplaatsen voor 169 dollar, zijn we toch maar iets anders gaan doen! We hebben de zonsondergang gekeken en zijn terug gewandeld naar mijn hostel, dit was een heeeeele lange wandeling. Onderweg kwam ik Sarah tegen, zij zat bij mij in de groep op Fraser Island, gezellig om die mensen allemaal weer tegen te komen en even bij te kletsen. Het was haar laatste dagje in Sydney, en ze zou de volgende dag naar Californie vliegen (ook niet verkeerd).

In het hostel hebben Riikka en ik gekookt, vervolgens hebben we met zijn 3e gegeten. Marin at ook mee! Al zeg ik het zelf, we zijn goeie koks! (Dit keer was het ingewikkelder dan noodles in een bakje met gekookt water gooien, en wachten tot ze klaar zijn!)
Na het eten was het tijd voor een douche, en vervolgens was het bedtijd!

Dag 3 in Sydney : 2528 Traptreden......
Op dag 3 had ik een tour geboekt naar de Blue Mountains. Op het ticket stond dat het een zwaar fitness level was dus ik had mijn sportschoenen maar aangetrokken. Toen we smorgens de bus in stapte was het eerste wat onze gids zei, goedemorgen allemaal, mijn naam is smokey (welke ouders doen dat hun kind aan, gerum!) en wij gaan vandaag ongeveer 3500 traptreden lopen. Altijd een leuke introductie 's morgens om 07:15.

De Blue Mountains zijn echt prachtig, maar om de echte mooie dingen te zien moet je goed in conditie zijn. We hebben eerst voor een heel poosje in de bus gezeten naar de Blue Mountains toe. We hebben op de weg daarna toe wilde kangaroes gezien en gepraat over de geschiedenis, klimaat etc van Australie. Smokey had ook leraar kunnen worden haha. We kwamen met de bus bij het eerste uitstap punt, dit was een uitkijk punt. Indrukwekkend mooi! Zo druk en rumoerig als Sydney is, zo stil was het hier! En de blauwe gloed over de bomen is simpelweg prachtig! Na een tijdje ons uitzicht bewonderd te hebben zijn we terug de bus in gegaan om naar de volgende plek te gaan. Dit was ook een uitkijk punt, net als het vorige uitkijk punt was ook deze prachtig. We hebben hier wat uitleg gekregen hoe de blauwe kleur onstaat, en hoe de aboriginals in dit gebied overleefde.

Vervolgens moesten we weer een tijdje in de bus om naar de wandelplek te gaan. Hier konden we naar de wc en toen begon de wandelroute. We zijn eerst door een grootgedeelte van de natuur gewandeld, onderweg kregen we uitleg over spinnen, planten en bomen. We zijn verschillende watervallen tegen gekomen met prachtig helder water. De wandelroute was nog niet zwaar, en er was een moment waarop ik dacht als dit het zware fitness niveau is, brengen we het er van af! We hadden al wel een paar kilometers achter de rug maar het pad ging steeds geleidelijk aan omhoog dus het was goed te doen.

Toen we na een flinke wandeling boven op de berg stonden, hadden we echt een super uitzicht! Smokey nam ons mee naar de watervallen onder aan de berg. We gingen heeeeeeeeeel veel traptredens naar beneden. Naar beneden gaan is natuurlijk niet heel moeilijk, de wandeling ging me goed af. Na een tijdje bereikte we de watervallen. Ik heb hier prachtige foto's van gemaakt, en die zal ik zeker met jullie delen. Ook hier was het water erg helder en je kon de kreeften tussen de stenen verstopt zien zitten. Smokey zetten ons voor een keuze, we konden een wandeling doen door het nationale park van ongeveer 3 uur, of de zelfde weg terug wandelen. Handen omhoog voor de wandeling van 3 uur (welgeteld 3 handen gingen de lucht in, inclusief mijn hand, ik hou niet van dezelfde weg terug, ik zie liever nieuwe dingen! En ik ben op vakantie dus ik heb alle tijd). De beslissing was dus snel gemaakt, dezelfde weg terug. Die trappen die ik voorheen zo makkelijk naar beneden rende moesten we nu dus op, 1 traptreden was ongeveer een goed formaat voor iemand met net zon lange benen als een giraffe, en de treden waren zo steil dat je je goed vast moest houden omdat je anders echt achterover zou vallen. Oke zwaar fitness niveau, bereikt!

De oudste persoon in onze groep was 26, en de jongste was ik. Je zou zeggen, jonge benen en gezond wij zijn zo boven. De gene die als eerste boven was, was onze 50 gids haha. Maar ik was zeker niet slecht, ik liep goed vooraan in de groep. Boven hebben we een tijdje moeten wachten op de mensen die meer moeite hadden met boven komen. En maar zeggen dat paardrijden geen sport is, je hoeft niks te doen als zitten. De gene die als laatste boven kwam was een voetballer en een watje, is voetbal ook geen sport of was dit gewoon een fun voetballer, trainen op Dinsdag en Donderdag van 7 tot 11 in de kantine? ;).

Na de wandeling hadden we tijd om even uit te rusten in de bus, we reden namelijk naar een restaurantje om onze lunch op te pikken. Smokey heeft ons naar een plek gebracht met een mooi uitzicht en picknick banken. Mensen die voorop liepen hebben een slang gezien, had ik ff geluk dat ik dit keer achteraan liep. bah bah, het blijven smerige beesten!

De lunch was erg goed, toen ik mijn broodje bijna had, voelde ik iets op mijn lijf dat mij herinderd aan Nederland, regen! Van het ene op het andere moment, viel het er met bakken uit. We zijn snel de bus ingegaan in de hoop dat het snel over zou gaan. We zijn doorgereden naar de volgende plek, we hebben hier een tijdje gewacht tot het zou stoppen met regenen maar dat gebeurde helaas niet. Smokey heeft hier de plannen voor ons gewijzigd, we zouden hier een 2e wandeling maken (van nog eens 1000 traptreden), dit kon door het weer helaas niet doorgaan. Tijdens de wandeling zouden we bij een trein terecht komen die je meeneemt door het gebied, gaat snel omhoog en naar beneden, schijnt erg leuk te zijn, dit moesten we helaas allemaal missen. Wel zijn we in de kabelbaan gegaan die gespannen is tussen 2 grote bergen. Vanuit de kabelbaan hadden we een prachtig zicht op de three sisters, Ook was de waterval erg mooi door de vele regen die gevallen was. Omdat we de wandeling en de trein moesten skippen had Smokey een verrassing voor ons.

De verrassing was het bezoeken van een aboriginal centrum, hier gingen wij een aboriginals show bijwonen. De show was erg grappig, stel je voor, 3 mannen met alles behalve een sixpack, dansend en zingend zonder gevoel voor ritme met alleen een raar t-shirt om hun kont! Tenslotte waren de jongens van onze groep aan de beurt om deel te nemen aan de dans, leuk om te zien! Het zijn gelukkig altijd de meiden die het er vanaf brengen.

Na de show was het weer tijd om terug te gaan naar Sydney. Ik was rond 7 uur terug ongeveer denk ik, ik heb gekookt en gegeten. Vervolgens heb ik een douche genomen en gezellig geklets met mijn kamer genoten. Riikka en ik hadden gepland om samen naar een park te gaan, en zonsondergang te kijken, maar toen ik terug kwam was de zon helaas al onder.

De volgende dag heb ik alles ingepakt, mijn bagege in de luggage store gedropt, ontbeten en ben ik de stad ingegaan. Riikka en ik hadden afgesproken om samen naar Darling Harbour te gaan, hier was ik nog niet geweest en volgens Riikka kan je Sydney niet verlaten voor je hier geweest bent. We hebben hier de hele ochtend rond gewandeld, er hing een leuk sfeertje en er waren leuke dingen te doen.

Vanaf Darling Harbour ben ik naar centraal station gewandeld, vanaf hier ben ik met de trein naar het vliegveld gegaan, helaas stapte ik een station te vroeg uit, de volgende trein kwam pas weer in 15 minuten en ik had geen tijd om daar op de wachten. Hoppa google maps aan en wandelen (rennen) maar. Aangekomen op het Domestic vliegveld, heb ik een taxi genomen naar het helicopter bedrijf. Ik zou een helicopter vlucht gaan doen boven het centrum van Sydney (onder andere Opera House/Harbour bridje area), Bondi en de Blue Mountains. Ik had me hier al ongeveer 2/3 weken op verheugd, en toen ik aankwam bij het bedrijf kreeg ik te horen dat de vlucht gecanceld was. Grote teleurstelling, hele reis gemaakt voor niks. Ik zou de vlucht moeten herboeken, omdat ik die avond Sydney zou verlaten had ik daar geen tijd voor. Ik kreeg de vlucht aangeboden in Melbourne, maar omdat ik maar een dag in Melbourne had wilde ik liever mijn geld terug dan de vlucht daar. Ik had me verheugd op Sydney en Melbourne is dan toch wel iets heel anders. Vervolgens heb ik mijn weg terug naar het hostel gemaakt, en hier heb ik met Riikka afgesproken. We hebben voor de laatste keer nog gezellig samen gegeten en wat gedronken. Ik heb me spullen gepakt en we zijn samen naar de Greyhound stop gelopen. Hier hebben we afscheid genomen en heb ik dus nachtbus genomen naar Melbourne. Na ongeveer 1 uur rijden kwamen we stil te staan, de bus was stuk. We hebben ongeveer 2 uur moeten wachten tot we weer aan het rijden waren. Altijd leuk als een reis al 12 uur duurt zonder vertraging, maar goed je kunt niet altijd geluk hebben!

De volgende ochtend aangekomen in Melbourne, heb ik mijn weg gemaakt naar mijn hostel. Ik had gehoord dat het in Melbourne wat kouder was, maar zoooo koud. Lange broek aan na 2 maanden, dikke trui en nog steeds kippenvel, bah bah 16 graden haha.

In het hostel heb ik een douche genomen, me omgekleed, me bagage gedropt en ben ik de stad in gegaan. Ik heb eerst wat boodschappen gedaan en gewoon lekker rond gewandeld. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een sight seeing bus, die hadden ze helaas niet. Wel hadden ze een gratis tram die je door heel de stad rondleidde met een gesproken gids installatie. Toen ik opzoek was naar de tram, kwam ik eerst een leuke markt tegen ik heb hier vervolgens even rond gekeken, en ben toen verder gegaan. Ik heb de tram opgezocht en ben ingestapt. Omdat het gratis is gebruiken veel mensen de tram ook wel om naar hun werk ofzo te gaan. De tram zat dus echt afgeladen vol. Door de drukte in de tram was de informatie tape heel slecht te horen. Ik ben gewoon 3 hele rondes blijven zitten toen had ik echt alles gezien en gehoord. De 1e keer zat ik links, de 2e ronde rechts, en de 3e ronde heb ik goed geluisterd (het was eindelijk wat rustiger). Helaas ging de tram niet meer terug naar de plek waar ik opgestapt was (2 minuten lopen vanaf me hostel). De tram reed tot half 7 dus ik ben bij de laatste stop uitgestapt, en terug gewandeld naar mijn hostel. Onderweg naar mijn hostel kwam ik een supermarkt tegen en heb ik boodschappen gedaan voor het avond eten. Ik zag tomatensoep in de winkel, en daar had ik nou nog eens echt zin in na 2 maanden haha. Terug gekomen in het hostel heb ik gekookt. Zo als ik me verheugd had op me soepje zo smerig was die, de soep was zo dik als ketchup en er zat niks van groente of smaak in/aan, Helaas!

Ik zat aan tafel met 3 duitse meiden en daar heb ik een behoorlijke tijd gezellig mee zitten kletsen. Ik heb vervolgens een douche genomen, en heb me tas gepakt. De volgende dag werd ik opgehaald om 7 uur om op een tour te gaan. Ik moest voor die tijd gegeten hebben en uitgechecked zijn.

Toen ik de bus in stapte vond ik de buschauffeur meteen heel erg aardig, ik was samen met 3 andere uit mijn hostel de eerste die in de bus stapte dus ik had nog niet echt veel aanspraak. We zijn naar verschillende andere hostels en hotels gereden om andere op te pikken, uiteindelijk hadden we een volle bus! 24 personen. Het weer in Melbourne was helaas minder, het regende super hard, zat ik dan in me short en me polotje haha. We moesten eerst een heel poosje rijden richting de great ocean road. Ik was de enige in de bus die wakker was, en ik zat achter de buschaffeur dus daar heb ik gezellig heel de weg mee gekletst. Hij heeft me veel verteld over Melbourne en alle plaatsen of intressante dingen waar we voorbij/doorheen reden. Na een hele rit kwamen we aan op onze eerste plek, hier is de rest ook wakker geworden en hebben we morning tea gehad. De stop was bij een rivier, het regende behoorlijk dus erg veel heb ik er niet van gezien.

Vervolgens zijn we verder gereden naar de volgende plek, dit was de ingang van 'The Great Ocean Road'. Hier was een monument gemaakt voor de soldaten die de weg gebouwd hebben. De great ocean road is aangelegd omdat het makkelijk zou zijn om op deze plek een verbinding te hebben. Het is een weg van 243 km, en op deze weg heb je altijd uitzicht over de zee. De weg is gebouwd door de soldaten die terug kwamen uit de oorlog, ze hebben deze mensen hier aan het werk gezet om ze bezig te houden, en gekozen voor deze plek om alle gedachte op een rijtje te krijgen aan zee. De zee werkt voor vele rustgevend, en op deze manier hoopte ze dat de soldaten niet overspannen zouden raken na wat ze gezien hadden in de oorlog. Mooie gedacht en een prachtige route! The great ocean road is 1 van de 4 mooiste wegen die ooit gemaakt is in de wereld, heb ik dat toch maar weer mooi meegepakt!

Ik had veel over the great ocean road gehoord, maar het was nog mooier dan ik verwacht had. We zijn op verschillende plekken gestopt, bijvoorbeeld op plaatsen waar je wilde koalas en papegaaien kon zien, het hoogste punt, verschillende stranden etc. De allerbeste stop was de stop bij de 12 apostellen! Na mijn gecancelde helicoptervlucht in Sydney had ik me voorgenomen een helicoptervlucht in Dubai te doen. Toen ik hoorde dat je een helicoptervlucht kon boeken over de 12 apostellen, en je via deze organisatie ook nog korting kreeg omdat ik mijn tour ticket al had was ik verkocht! Vervolgens heb ik een GE-WEL-DIGE helcioptervlucht gehad van 15 minuten. Dit staat heel hoog aan mijn lijstje, een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb! Ik had verwacht dat het heel hobelig en onconfortabel zou zijn maar het voelt eigelijk gewoon als zitten in een super deluxe auto. Ik kon zo ver kijken als ik maar wensen kon, en ik zat naast de piloot, prachtig! Ik vond het echt helemaal geweldig en ik had gewild dat de 15 minuten eeuwig zouden duren!!

Toen we geland waren was het gewoon weer back to real life, verder met de bus haha! We hebben nog verschillende plekken bezocht, en een prachtig strand gezien. Tegen de tijd dat het donker en koud werd was het tijd om naar de Grampians te gaan, hier zouden we slapenen onze volgende dag doorbrengen. Het was ongeveer 180 km rijden, en dat op een weg waar je maar 60 km per uur mag rijden ivm het wild. Soms stonden we zelfs bijna stil doordat er een kangaroe of walabi midden op de weg zat. Emily en ik waren de enige die wakker waren, we hebben veel gekletst en geteld hoeveel wild we tegen kwamen. We hebben 22 Walabi's en kangaroes gezien op onze weg naar the Grampians, we hebben ook nog 3 andere dieren gezien waarvan we alle drie geen idee hadden wat het was!

Aangekomen in onze accomodatie heb ik mijn bed uitgekozen en een douche genomen. Vervolgens ben ik naar bed gegaan rond half 12/12 uur. De volgende dag ging de wekker weer om 6 uur. Aankleden, spullen pakken, ontbijten en de bus in! Overal om ons heen waren wilde kangaroes en walabi's, erg leuk om daar tussendoor te rijden en lopen! Na ongeveer 10 minuutjes in de bus was het tijd voor onze eerst wandeling. We zijn door een prachtig gebied gewandeld en hebben veel wilde dieren gezien. Helaas stond de waterval wel droog.

Vervolgens zijn we weer terug de bus ingegaan door naar de volgende plek. Die dag zijn we naar veel uitkijkplekken gegaan in the Grampians, meestal zat er een wandeling aan vooraf, en het was echt prachtig! ik heb ook de schade gezien van de grote bosbranden, indrukwekkend om te zien. The grampians is het zeker waard om naar toe te gaan als je in de buurt bent. Om 1 uur zijn we door onze gids afgezet bij de bus stop, hier hadden we de bus naar Adelaide met een klein gedeelte van onze groep. De bustrip duurde ongeveer 7 uur. Ik heb gezellig gekletst onderweg met Lola en tussendoor als we even pauze hadden hebben we snel boodschappen gedaan. Ook hebben we onderweg een film gekeken!

Rond 8 uur kwamen we in Adelaide aan, het zag er leuk uit! Ik heb afscheid genomen van een groot gedeelte van de groep, en ben op zoek gegaan naar mijn hostel. De andere uit mijn groep sliepen allemaal in YHA, gelukkig zat dat hostel naast mijn hostel, gezellig! en je hoeft niet alleen te zoeken.

Aangekomen in het hostel heb ik ingechecked, helaas was er geen lift dus dat was een work out opzich om mijn spullen omhoog te krijgen. Ik slaap in een kamer met meiden, ze zijn allemaal heel erg lui, er zijn er zelfs 2 bij die ik nog niet heb zien bewegen tot de dag van vandaag! Maar goed erg veel op me kamer ben ik toch niet, ik heb gekookt, gedouched en ben naar bed gegaan!

De volgende ochtend ben ik naar de dierentuin gegaan, het reisbureau heeft dit ticket aan mij verkocht als een wildlife park waar je kangaroes kan voeren en koala's vast kan houden, helaas hebben ze mij ingeboekt in de verkeerde dierentuin! Je kon geen dieren voeren en ze hadden geen koalas. Het was een mooie dierentuin maar het viel wel een beetje tegen omdat ik me natuurlijk verheugd had op het voeren en vasthouden.

Na mijn ronde gemaakt te hebben in de dierentuin ben ik de stad ingegaan. Adelaide is een mooie stad met veel leuke winkeltjes en restaurantjes. Als troost heb ik voor mezelf nieuwe slippers gekocht haha.

Na de stad verkend te hebben ben ik boodschappen gaan doen, deze heb ik naar het hostel gebracht en toen ben ik naar het reisbureau gegaan. Hier ben ik begonnen met het typen van dit verhaal, maar ik lag al weer een behoorlijke tijd achter dus ik heb alleen een begin kunnen maken.

's avonds heb ik gekletst en wat gedronken met een meisje op me kamer, uit Hong Kong, ze kon niet zo goed Engels praten maar was erg vriendelijk en vrolijk! Vervolgens ben ik niet al te laat naar bed gegaan want de volgende dag ging de wekker weer vroeg.

Ik hoefde eigelijk pas om kwart voor 6 op maar ik was om kwart voor 5 al wakker en kon niet meer slapen. Ik heb gekletst met het thuisfront, heb ontbeten, me tas ingepakt en ben naar de tram gewandeld. Ik heb voor ongeveer 45 minuten in de tram gezeten en ben om 7 uur aangekomen bij Marina Bay. Vanaf hier moest ik nog 5 minuutjes lopen. Voor die dag had ik een zeiltour geboekt, en een zwemtrip met wilde dolfijnen. Na al het papierwerk zijn we op de boot gegaan.

Het personeel zat boven op de boot met verrekijkers op zoek naar dolfijnen. Als zij dolfijnen zagen in een groepje op een plek, gingen we die kant op met de boot, en moesten de zwemmers zich klaar maken. Als we dicht bij de dolfijnen waren gooide ze touwen aan de achterkant van de boot uit. De zwemmers gingen in het water er moesten zicht vasthouden aan de touwen. Als je geluk had zwommen de dolfijnen onder je door, of bleven ze even op die plek spelen!

Ik vind dolfijnen echt prachtige beesten, en ik vond het een super leuke ervaring! Na 10x in het water geweest te zijn, had ik het voortaan zo koud dat ik me omgekleed heb en niet meer het water ingegaan ben. Ik had vort blauwe lippen en paarse handen haha. Op onze weg terug naar de kust kwamen we langs een hele grote groep van wel ongeveer 15 dolfijnen, ik heb snel me camera gepakt en geprobeerd wat mooie foto's te maken!

Aangekomen bij de kust had je de mogelijkheid om de foto's te kopen die de fotograaf op de boot gemaakt had. Ik heb deze gekocht om een mooi aandenken te hebben! (mijn foto's waren trouwens ook bijzonder slecht gelukt haha).

Vervolgens heb ik lekker even over het strand gewandeld en ben ik terug gegaan met de tram! Aangekomen ben ik opnieuw naar het reisbureau gegaan om te kijken of ze iets konden doen (korting geven op de goeie dierentuin ofzo). Helaas was de gene die alles geboekt heeft voor mij er niet, en het was te laat om iets te regelen dus ze vroegen mij om de volgende dag terug te komen! Vervolgens ben ik weer verder gegaan met het typen van dit verhaal. Ze hebben me voor die avond wel een ticket gegeven voor een bbq, daar kon ik in ieder geval al gratis naar toe! Erg netjes!

's avonds ben ik dus inderdaad naar de bbq gegaan, lekker niet koken en lekker eten! Tijdens deze avond heb ik weer veel nieuwe leuke mensen leren kennen! Het was erg gezellig. Rond 11 uur ben ik terug gewandeld naar mijn hostel, hier heb ik een douche genomen en gaan slapen.

De volgende dag was ik weer heel vroeg wakker en heb ik even met Opa, Tineke en Albert gefacetimed, altijd gezellig! Vervolgens heb ik lekker gedouched, wat opgeruimd en naar de receptie gegaan. Ik heb gevraagd welke bus ik zou moeten nemen (om naar de goeie dierentuin te gaan om uiteindelijk toch nog een koala vast te houden en kangaroes te voeren), hoe vaak die per dag ging en op welke tijden, de vrouw zei dat de bussen elke 15 minuten vertrokken dus ik had tijd genoeg om eerst boodschappen te doen!

Ik heb wat boodschappen gedaan, en ben toen naar de busstop gewandeld waar ik volgens de vrouw moest zijn. De buschauffeur was niet zeker over de bus en verwees me door naar de informatie balie om de hoek. Toen ik aan de beurt was bij de informatie balie vertelde de meneer me dat de laatste bus naar die dierentuin net vertrokken was. Er gaan maar 2 bussen per dag en die gaan om 9 uur en om 11.

Het was volgens de meneer heel erg duur om een taxi te nemen, geen optie dus. Hij vertelde me over een andere dierentuin die ook koalas en kangaroes hadden, volgens de man kon je heel dicht bij komen met de bus. Het laatste stukje zou ik met de taxi moeten doen. Ongeveer 10 minuutjes. Ik ben op de bus gestapt en uitgestapt op het aangegeven punt. Hier heb ik een taxi aangehouden en gevraagd wat het zou kosten. Het zou ongeveer 70 dollar kosten per ritje, 140 heen en terug. De dierentuin was boven in de bergen, middle of nowhere dus en om eerlijk te zijn vertrouwde ik dus taxichauffeur helemaal niet. Misschien had ik mijn mening iets te snel klaar, maar ik zag het niet zitten, in mijn eentje in een taxi naar the middle of nowhere, ik werd een beetje bang en besloot het niet te doen. Bestolen, of weet ik veel wat voor gekke dingen die kunnen gebeuren was die koala me niet waard. Ik heb dus vervolgens een beetje teleurgesteld de bus terug genomen naar de stad.

Aangekomen in de stad heb ik mijn Australische bankaccount gesloten, en ben ik weer naar het reisbureau gegaan. Hier ben ik verder gegaan met het schrijven van dit verhaal, en dit keer krijg ik het af! Ook heb ik de dolfijnen foto's bekeken, ze zijn super leuk!

Vanavond ga ik al mijn spullen inpakken, koken, eten, nog een lekkere douche nemen en slapen. Morgenvroeg heb ik een vlucht vanaf Adelaide naar Alice Springs. In Alice Springs ga ik een tour doen naar Uluru en een tour rond om de Ayrens Rock. Hele mooie dingen in het vooruit zicht dus! Ik heb er zin in!

Helaas heb ik niet meer veel ruimte om foto's op mijn waarbenjij.nu site te plaatsen. Op mijn facebookpagina heb ik meer dan genoeg ruimte, dus als je mijn foto's graag wil zien, kun je vrienden met me worden, en mijn foto's bekijken via onderstaande link!

www.facebook.com/esmee.koopmans

Hopelijk vonden jullie het weer een leuk verhaal en lezen jullie ook mijn volgende verslag weer!

Dikke kus,

Esmee

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 28 Maart 2014 - 10:16

    Opa En Tineke:

    Hai Esmee,
    Het was gezellig om te lezen. En we hadden je net gesproken. Dus weer zowat helemaal bijgepraat. Wat heb je veel gezien en beleefd ;-), geweldig. En dan de dolfijnen ... Dat moet ook wel een finess beleving zijn. Maar wel geweldig hè? Vind je het niet eng tussen deze zeedieren. Ze zijn wel groot toch?
    Ok, nog veel plezier en blijf genieten, hoor. Tot de volgende FaceTime. Een dikke knuffel van opa en mij. Xxx

  • 29 Maart 2014 - 23:58

    De Buren:

    hey Esmee,

    Wat een leuk verhaal weer. Je maakt daar echt veel mee joh. We zijn jaloers op je :)
    Geniet ervan meid en we zien je volgende verhaal wel weer verschijnen.

    Groetjes van John Amelia Djen en Ilvy

  • 30 Maart 2014 - 16:50

    Mariëtte:

    Pff, alleen het lezen is al een hele klus, laat stan het schrijven. Gaat je goed af het reizen, niet waar? Leuk om het allemaal te lezen. Het is nog steeds die schitterende reis die je zo graag wilde maken. Ben wel blij dat we de iPad hebben. Kan ik ondertussen ook nog genieten van het heerlijke weer hier. Veel succes met het vervolg!

  • 02 April 2014 - 12:36

    Nelly Megens Van Dijk.:

    tjee Esmee,wat een lang verslag over jou reis,je maakt wel van alles mee,nu je er toch bent moet je ook alles ondernemen,dat lukt je wel zo te lezen,is reisverslaggeefster niks voor jou??? nog lekker genieten.......
    veel groeten nelly en bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 61023

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: