Mijn carnavals besteding! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Mijn carnavals besteding! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Mijn carnavals besteding!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

06 Maart 2014 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal,

Een nieuw verslag hier vanuit Australië! Onze eerste indruk van Airlie Beach was goed, en dat is zo gebleven! Leuke eet tentjes, winkels, etc. Mooi strand en een super Lagoon. In veel plaatsen heb je een lagoon omdat er geen strand is of omdat je niet in de zee kunt zwemmen door de kwallen. Na een paar leuke dagen in Airlie Beach gehad te hebben, was het tijd voor 'the whitsundays'! Dit is volgens veel backpackers en reisorganisaties een van de mooiste tours die je kunt doen aan de oostkust. Wij waren dus heel erg benieuwd en hadden er heel erg veel zin in. Gepakt, uitgecheckt en wel was het tijd om naar de boot te lopen. Lina en ik zaten niet op dezelfde boot omdat Lina later boekte dan ik en er geen plek meer was op mijn boot. Onderweg naar de boot ontmoette ik al meteen een leuk meisje, Sophie uit Engeland. Echt alleen ben je hier nooit, mensen ontmoeten en dingen samen doen gaat hier zo ongelofelijk makkelijk!

Aangekomen bij de afgesproken ontmoetingsplek, kregen wij een korte instructie. We moesten een formulier invullen en een wetsuit passen. Het koste mij 2 seconde, ik heb mijn eigen wetsuit en de papieren had ik de avond ervoor allemaal al ingevuld, well prepared ;).

Voor zo'n beetje alles wat je doet moet je een formulier invullen hier in Australië. Ze willen alles over je gezondheid weten, en je moet tekenen dat als er iets gebeurd je geen claim bij het bedrijf in gaat dienen. Die formulieren heb ik al vaak voor me neus gehad inmiddels, de enige keer dat het niet nodig is is waarschijnlijk met boodschappen doen ofzo.

Ik probeer de formulieren altijd van te voren al ingevuld te hebben, het Engels praten gaat me heel goed af, maar al die formulieren, daar ga ik altijd maar even voor zitten!

Nadat iedereen zijn/haar formulier ingevuld had en een wetsuit had was het tijd om op zee te gaan. De zeilboot was erg lang en smal, heel anders dan ik verwacht had. Toen ik op het dek zat vroeg ik me dan ook echt sterk af waar ze de bedden voor 30 personen dan toch in godsnaam verstopt hadden, en dan hebben we het nog niet eens over bagage gehad!

Tijdens de introductie op de boot werd ons duidelijk verteld dat een zeilboot zeker niet gemaakt is voor comfort haha! Na de intro mochten we de boot bekijken en een bed uitzoeken. De gene met grote tassen hadden pech, er waren geen bagage ruimtes of rekken, je sliep dus gezellig met je tas en jezelf in een bed! Gelukkig had ik goed geluisterd en had ik helemaal niet veel meegenomen. (Ik had gewild dat het zo geweest was haha).

Nadat iedereen zijn of haar plekje gevonden had was het tijd om te gaan zeilen. Op de boot kregen we uitleg over de basis skills, na de uitleg mochten wij helpen het zeil de mast in te hijsen, erg leuk!

Na een paar uur zeil plezier, een lekker zonnetje en prachtige uitzichten was het tijd voor onze eerste snorkel stop. Ik had heel erg graag willen duiken maar dit was helaas niet mogelijk op deze boot. Vanuit onze grote zeilboot sprongen we in een klein bootje, dat was onze taxi naar het koraal. Wat ik gezien heb tijdens het snorkelen was erg mooi, maar het kan gewoon niet tippen aan mijn duiktrip vanuit Cairns. Zie je een prachtige vis en wil je hem volgen of nog wat langer bekijken, moet je naar boven omdat je adem op is! Tijdens snorkelen voel je de beperking van een mens in het water, het niet kunnen ademen onder water. Tijdens het duiken, voel ik me zelf net een vis. Prachtig, je kunt gaan waar je wilt en blijven op die plek zolang je wilt. (Dit is natuurlijk niet helemaal waar want je tank raakt ook een keer leeg, maar zo voelt duiken voor mij!).

Papa en mama zouden het niet leuk vinden als ik hier verliefd werd, en ik had het zelf niet verwacht, maar helaas is het mislukt! Ik ben verliefd! Verliefd op duiken in the great barrier reef, beter dan op een aboriginal toch? Haha.

Na het snorkelen hebben we nog een stukje gezeild tot de plek waar we de nacht gingen doorbrengen. Aangekomen op die plek was het etenstijd, spaghetti bolognese! 'S avonds op de boot hebben we spelletjes gedaan, gekletst en naar de sterren gekeken.

In Australie ben ik iedere dag erg vroeg op (rond 6 uur), maar op de boot ging de wekker wel heel erg vroeg 5:20! Op dit moment moest alles in orde gemaakt worden om te kunnen starten met zeilen naar de volgende plek. Ze hadden 12 mensen nodig om te helpen, dus de mensen die een slokje te veel Goon (goedkope pakken alcohol) op hadden konden blijven liggen maar op deze manier miste ze wel activiteiten en maaltijden. Ik wil niks missen en van alles doen, dus hoppakee me nest uit!

Na het hele zeil gebeuren hadden we om 6 uur ontbijt. Rond 7 uur bereikte we de volgende plek, spullen pakken en in de taxi boot. Onderweg naar het strand hebben we reuze schildpadden gezien, prachtig! Op de weg naar het strand kregen we uitleg over het eiland, we werden direct gewaarschuwd voor slangen. Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten ben ik echt doods bang voor slangen! We werden gewaarschuwd voor bruine slangen, deze kunnen namelijk heel erg agressief zijn zelfs als je uit de buurt blijft. De bruine slangen staan op nummer 5 meest giftige en gevaarlijke dieren ter wereld. Het was volgens de taxichauffeur Beach/relax time, na het bericht van de slangen was ik klaar om te ontspannen. Niet dus! Ik dacht voor een paar minuten ik zet geen voet op het eiland, ik blijf wel heel de middag in dit bootje zitten, schildpadden kijken, de moord met je white heaven beach, ik vind het wel prima zo. Na een paar minuten kon ik dan toch wel tegen mezelf zeggen, schiet op schijtluis! Op gaan om 5:20, maar geen eiland bezoeken om een paar slangen.

Aangekomen op het eiland heb ik de eerste 30 minuten alleen maar zenuwachtig naar de grond gekeken in bomen en tussen de struiken of ik slangen zag. Toen ik ze na een half uur nog steeds niet gezien had was het inderdaad tijd om te relaxen, want ik had het uitkijk punt bereikt. In een woord prachtig! White heaven beach staat op nummer 3 of 4 van werelds mooiste stranden, ik weet niet wie er in de jury zit of waar de andere stranden zijn maar ik keur het goed. Ik heb nog nooit zand zo wit gezien en water zo blauw, wauw hè!

Na een tijdje genoten te hebben van dit adembenemende uitzicht heb ik mijn wandelroute voortgezet naar het strand. Na ongeveer 2-3 uur wandelen, pootje baden, zandtekeningen maken en eindeloos veel foto's was het tijd om terug te gaan met de taxi naar de zeilboot.
Ik ben blij dat dit slangenmietje toch maar even een kijkje is gaan nemen.

Terug op de boot was het tijd om weer te gaan zeilen, we zijn naar een plek gezeilt (ik ben de naam vergeten) waar we volgens onze skipper zijn grote vriend Elvis gingen ontmoeten. Elvis is een hele grote (napoleon) vis, de mannetjes zijn heel vriendelijk en deze kun je zelfs aanraken. Ik vond het allemaal wel prima, dat water in en dan zien we wel of we Elvis nog even tegen komen. Toen we in de taxi zaten was er een plek waar ongeveer 10 snorkelaars op een kluitje zwommen, dat kon niet missen daar was Elvis. Snel ben ik in het water gesprongen om een kijkje te nemen. De skipper had gezegd dat het een grote vis was, maar zo groot Jezus Christus! Als Elvis een mens was geweest was het denk ik vergelijkbaar met mijn papa, heeeeeeel groot. Ik herkende Elvis meteen van mijn duik in Cairns het was hetzelfde soort vis als de gene die ons volgde tijdens onze 3 minuten stop op 5 meter. Prachtig dier! Mijn onderwater ervaring op deze plek kon nu al niet meer stuk. Later op de boot vertelde de skipper ons wat over de napoleon vis. De mannetjes zijn heel mooi groot en kleurrijk, een mannetje heeft ongeveer 4 tot 6 vrouwtjes, deze leven op rang. De vrouwtjes zijn bruin en niet zo mooi. Als het mannetje dood gaat, veranderd het vrouwtje rang 1 in een mannetje, ze wordt 2x zo groot en krijgt de mooie kleuren. Het nieuwe mannetje krijgt een kindje met de vis die dan vrouwtje rang 1 is, en het kindje wordt dan vrouwtje rang 4, 5 of 6. Zo is de familie weer compleet. Kunnen jullie het nog volgen haha?

Na een aantal uur zeilplezier en lunch waren we op de volgende bestemming. Snorkeltijd! Op deze plek had je veel grote mooie kleurrijke koralen. In de kleine zand stukken tussen de koralen zouden veel steenvissen zitten, maar die heb ik helaas niet gezien. Terug gekomen op de boot hebben we nog een klein stukje gezeild naar de plaats waar we die nacht zouden overnachten. Op deze plek hebben we wat leuke muziek gedraaid, en naar de prachtige zonsondergang gekeken. Tijd voor het avond eten, broodje hotdog met sla en allemaal andere dingen die ik niet lust. Sorry mam ik blijf een piepert!

Die avond hebben we op de boot spelletjes gedaan en wat gedronken. De tweede nacht was nog korter dan mijn eerste. De volgende dag gingen we snorkelen voor het ontbijt omdat we die dag terug zouden keren naar Airlie Beach. Op de laatste snorkelplaats stond een hele sterke stroming dus zelfs als je op een plekje wilde blijven kijken was dat niet mogelijk, het water nam je gewoon mee. Op deze plek zouden we schildpadden kunnen zien, ik heb er geen gezien en eigenlijk vond ik de laatste snorkelplek helemaal niet leuk. Het kleur van het koraal was grauw en ik heb helemaal niet veel vissen gezien. Ik weet niet waar de schildpadden waren, maar ik heb er geen gezien. Ze lagen denk ik nog op de diepe zeebodem te slapen, is zo gek ook niet om 6 uur natuurlijk!

Na een uurtje of 3-4 gezeild te hebben waren we terug in Airlie Beach. Toen ik terug liep naar mijn hostel kon ik de golven nog in mijn hoofd voelen haha. Aangekomen in het hostel heb ik op Lina gewacht. Samen hebben we nog wat winkeltjes in de stad bekeken, wat gegeten en gewacht op de bus van die nacht. Om 23:55 namen we de greyhound richting Agnes Water. Dit is een busritje van ongeveer 10 uur. Tijdens het wachten op de bus bij de busstop leerde we een leuk Engels koppel kennen. Als je wat te kletsen hebt, is wachten helemaal niet erg!

In de bus was het gelukkig niet druk dus iedereen had 2 stoelen voor zichzelf. Ik heb op alle manieren geprobeerd te slapen maar dat ging me helaas niet lukken of in ieder geval niet lang! Ik sliep denk ik rond 1 uur en was om 5 alweer wakker, maar goed. Vanaf 5 uur lekker naar buiten gekeken, muziekje geluisterd en gefacetimed met papa en mama. Rond 10 uur waren wij in Agnes Water. Daar stond de bus van ons hostel al op ons te wachten. Aangekomen in het hostel, hebben we een frisse douche genomen en zijn we de stad gaan bekijken. Na wat boodschappen gedaan te hebben, wat winkeltjes bekeken te hebben, zijn we op zoek gegaan naar surflessen. Toen we ons ingeschreven hadden voor de volgende dag om 10 uur, zijn we naar het strand gegaan om te kijken of het ons een beetje goed beviel. Nou dat strand beviel zeker, prachtig!

In het hostel werd iedere dag een maaltijd bereid door een kok met lokale producten, dit kwam ons prima uit, niet koken en lekker eten. Na een korte nacht gehad te hebben was het tijd om een beetje op tijd naar bed te gaan. De volgende ochtend was ik weer vroeg wakker 5:30 en heb ik even met thuis gefacetimed. (Nederlandse tijd 20:30). Aankleden, ontbijten en op naar onze surfles.

Onze surfleraar was Jayjay. Zijn haar was ongeveer even lang als mijn haar en porno blond. Onze ontmoeting ging als volgt, hey lovie, how are you? I am jayjay, call me whatever you want! Echte Aussie dus haha. We kregen allemaal een board en een t-shirt, op naar het strand. Op het strand kregen we wat uitleg en wat veiligheidsregels waar we ons aan moesten houden. Er zijn 2 manieren om op je surf bord te springen, plan a en b. Plan a is de moeilijkere, en plan b zou altijd moeten lukken.

De bedoeling is dat je op je surf bord gaat liggen en je tenen achter het bord klemt. Je kijkt over je schouder of er een goeie golf komt, dan begin je te paddelen, tot de golf het achterste gedeelte van je bord raakt, als je bord begint te schudden, moet je stevig door paddelen en trek je je tenen op tot het bord. Als je merkt dat je op de golf meelift, druk je je borst op en spring je op je bord. Klinkt makkelijk, dat was het niet haha. Dit is plan A. Bij plan B wacht je tussen door even op je knieën tot je je evenwicht hebt en dan spring je op je bord.

Na veel oefenen, paddelen, vaak van me bord gevallen te zijn, veel zoute happen water en prikkende ogen kon ik op mijn bord staan met plan A. Kortom ik vond het kei leuk!

Na mijn eerste les kreeg ik mijn diploma, vanaf 4-3-14 ben ik surfer level 1! Omdat wij zo'n beetje overal zand hadden zitten, hebben we in het hostel meteen een douche genomen. Vervolgens hebben we een welverdiende lekkere lunch gehad en zijn we naar het centrum gelopen om te kijken voor een leuke tour, Lina wilde eigenlijk heel graag leren zand borden. Toen we er achter kwamen dat 2 uur les 210 dollar kosten (140 euro) en het ook nog eens 20 km verder op was, en er geen bussen die kant op gingen hebben we het toch maar niet gedaan. Toen viel ons oog op de tour, scooteroo, je krijgt een motor mee en kunt daar lekker heel de middag op rondtouren. Op de flyer stond dat je geen rijbewijs nodig had, bij de balie bleek dat je wel een rijbewijs nodig hebt. Toen ik vertelde dat ik mijn rijbewijs niet heb zei ze dat dat geen enkel probleem was, want ze vragen er toch nooit naar. Toch leek het me niet zo'n goed idee, rijden aan de linkerkant van de weg op een motor in een wild vreemde stad zonder rijbewijs. Kortom het feestje ging niet door.

Die avond was het burger avond in het hostel, dat stond ons wel aan! Weer lekker gegeten zonder te koken. Die avond hebben we leuke mensen ontmoet, gezellig gekletst en wat gedronken.

De volgende ochtend was ik net zo vroeg wakker als altijd, FaceTime tijd haha.
Lina heeft uitgeslapen en toen ze op stond voelde ze zich als een oma van 90. Ze had overal pijn in haar lijf, leuk surfen. Gelukkig had ik helemaal nergens last van, Lina wilde graag een strand dagje, daar ben ik niet zo rauwig om dus ik heb mijn eigen plan getrokken. Ik heb opnieuw wen surfles genomen. Ik heb leuke mensen ontmoet en goed geoefend. Ik kan nu vol trots zeggen dat ik een beetje kan sturen en een surfer level 2 ben.

Rond 2 uur waren we terug in het hostel en hebben we al het zand van ons afgespoeld tijdens een heerlijke douche. Die avond stond het menu ons niet zo aan dus het werd tijd om te koken, op naar de winkel en boodschappen doen. Die middag ben ik druk bezig geweest met het plannen van de rest van me reis, en als het wordt zoals ik het nu in mijn hoofd heb, wordt dit de beste vakantie die ik ooit gehad heb. Spannend!

Toen het een beetje afgekoeld was, zijn we lekker gaan wandelen over het strand! Terug gekomen in het hostel was het toch echt tijd om mijn was te doen, hoe saai ik het ook vind. Ik wacht altijd ongeveer tot ik geen schone kleren meer in me koffer heb, of tot er alleen nog dingen in zitten die je echt niet samen kan dragen, roze broek met een baby blauwe polo, not done haha.

Na de was ben ik maar door gegaan in me moeke bui, de keuken in en koken! Al zeg ik het zelf, het eten was lekker. Na het eten hebben we gezellig zitten kletsen met een paar jongens (vraag me niet hoe ze heten, ik zeg altijd gewoon leuke naam en doe de moeite niet meer om ze allemaal te onthouden, je ontmoet zoveel mensen).

De volgende dag opende ik mijn ogen weer om 5:30, ik heb gezellig even mes albertje en Ger gekletst torst de baas vsn het hostel de WiFi verbinding abrupt verbrak. Tijd om een douche te nemen, en al mijn spullen in te pakken. Nadat ik al mijn rotzooi verzameld had, heb ik ontbijt gemaakt en hebben Lina en ik uitgecheckt. Tijd om opnieuw de greyhound in te stappen naar de volgende plek. Vandaag gaan we naar Hervey Bay, daar slapen we een nachtje en dan gaan we naar Fraser Island. Ik ben heeeeeeeel benieuwd en ik heb er heeeeeeel veel zin in. Het is een onbewoond eiland, en ik denk niet dat ik daar bereik heb.

Ik hoop dat jullie allemaal een super carnaval gehad hebben, de mijne was anders dan normaal, maar zeker niet minder! Geniet van aankomend weekend, dat doe ik ook op Fraser! Tot maandag!

xxxxxxxxx

Esmee

• 06 Maart 2014 - 22:33

Opa En Tineke:

Hai Esmee, wat heerlijk om weer even een half uurtje jouw belevenissen te lezen. Opa schiet ook regelmatig in de lach om jouw woordkeuze. Humor, haha.
    Wij wachten geduldig (haha ) op het vervolg. Dat surfen is best wel spannend, toch? En op een onbewoond eiland is er toch wel weer een reiziger die ook wat gezelligheid zoekt. Hè?
    Nog veel plezier. Een gezellige knuffel van Opa en Tineke

• 06 Maart 2014 - 23:04

Mariette:

Wat leuk dat surfen! Ja, daar heb je de golven wel bij nodig. Op een zeilboot langs de eilanden is heel relaxed. Je klinkt al heel bedreven in het reizen. Ook goed om te lezen dat je zoveel leuke mensen ontmoet. Heel super allemaal. Veel plezier bij het vervolg van je reis! Veel liefs! Mariëtte XX

• 10 Maart 2014 - 17:32

Jannie En Peter Diels:

Hoi Esmee,

Nou Esmee je leert en ziet ontzettend veel. Wat een avonturen. Wij hebben weer genoten van je vakantieverslag, echt helemaal te gek. We kijken alweer uit naar je volgende ervaringen. Het is leuk om te lezen hoe gemakkelijk je contacten leg met andere en al die spontane actie. Echt Esmee helemaal top.

Dikke Knuffel Peter en Jannie

• 11 Maart 2014 - 15:25

Nelly En Bert:

dag Esmee,wat een lang verhaal over alles wat je daar doet,je komt terug in Herpen met heel veel ervaring,duiken,surfen veel mensen leren kennen en niet meer bang voor slangen????je volgende reis uitstippelen,die 3 maanden zijn zo voorbij,geniet en tot je volgende verhaal.

groeten nelly en bert.

• 20 Maart 2014 - 00:40

Corry Van Berkel:

Hoi Esmee wat een reis maak jij, helemaal geweldig geniet van alles.Als je weer in Herpen bent kom je maar eens vertellen.Wanneer je naar New Zealand gaat merk ik wel. Ik volg je reis.Dikke kus en genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!