Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

15 April 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal,

voor de laatste keer (voorlopig) een reisverslag van mij! Dit keer schrijf ik mijn reisverslag vanaf de fijnste plek in de hele wereld, thuis!

Vanaf Darwin ben ik eerst naar Brisbane gevlogen om vervolgens door te vliegen naar Dubai. Dit was niet de kortste reis, eerst een 4.5 uur durende binnenlandse vlucht en vervolgens een 14.5 uur durende vlucht naar Dubai! De vlucht van Darwin naar Brisbane was het leukste, ik heb mijn verslag over Alice Springs en Darwin geschreven, en daarna heb ik gekeken naar mijn grote favoriet, Mr. Bean!

Ik heb me de hele vlucht dus zeker niet verveeld! Voor het eerst in me leven had ik lekker eten in het vliegtuig, mr. Bean erbij en mijn dag kan niet meer stuk! Ik heb serieus waar tranen gelachen. Gelukkig had ik in het vliegtuig geen buurman of vrouw, die had anders echt gedacht dat ik niet helemaal wijs was.

Aangekomen in Brisbane heb ik even met papa geskypt, wat gewinkeld en door naar mijn volgende vlucht. Het vliegtuig waar ik in zat richting Dubai was echt abnormaal groot! Ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik aan board kwam.

In het vliegtuig zat ik aan het raam, naast mij had ik een Australische man, en daarnaast zat een Nieuw-zeelandse vrouw, beide niet de jongste meer maar dat mag de pret niet drukken. Het begin van het gesprek was erg gezellig, we hebben met zijn alle lekker gekletst over mooiste plekken in Australie, etc, etc.

Na een tijdje begon de man naast mij toch wel een beetje vervelend te worden. Hij geloofde namelijk heilig in god, en wilde mij daar maar al te graag van overtuigen. Ik hoop voor iedereen die in iets geloofd dat ons allemaal nog een prachtig leven staat te wachten na de dood. Iedereen mag van mij geloven wat hij of zij wil, maar om 11/12 uur 's nachts overtuigd worden van gods bestaan door een wildvreemde vond ik minder fijn.

Helaas heb ik in het vliegtuig niet heel erg goed kunnen slapen. Ik heb mijn tijd uitgezeten met het kijken van films, het luisteren van muziek en starend uit het raam. Ik kwam om 05:10 aan in Dubai. Het duurde even voor iedereen het vliegtuig uit was, en we allemaal onze koffer weer hadden.

Toen ik mijn koffer van de band afhaalde merkte ik dat mijn koffer kapot was. Dit heb ik meteen gemeld op het Emirates kantoortje. Zij hebben dit daar heel netjes geregeld met mij maar het kost altijd een hoop tijd en geduld.

Rond half 7/7 uur heb ik een taxi genomen naar het hotel dat ik geboekt had in Dubai. Aangekomen bij het hotel heb ik geprobeerd in te checken, helaas liep ik daar tegen het volgende probleem aan. Het hotel had mij maar voor 1 nacht ingeboekt staan, terwijl ik voor 2 nachten een kamer gereserveerd had. Ik had deze boeking gedaan via een internationale boekingssite. Het hotel kon mij niet verder helpen en ik zou contact op moeten nemen met de boekingssite. Zo gezegd zo gedaan, ik heb verschillende gesprekken gehad met het hotel en met de boekkingssite maar het kwam er op neer dat ze elkaar de schuld gaven. Erg leuk maar ik zit met een probleem, geen slaapplaats voor de komende nachten! Ik zou in het geboekte hotel 2 nachten terrecht kunnen als ik het dubbele betaalde en anders konden ze mij niet helpen.

Ik had absoluut geen goed gevoel bij het hotel en het personeel dat er werkte. Ik heb mijn spullen gepakt en ik ben opzoek gegaan naar een internet cafe. Toen ik aan een taxi chauffeur de weg vroeg nam hij me mee naar een hotel, hier kreeg ik de wifi code en ben ik online gegaan. Ik heb papa en mama even gesproken en samen hebben we naar iets anders gezocht. Uiteindelijk heb ik in een heeeeeeeeeeeeeeerlijk 4 sterren hotel geslapen. Ik had een super kamer en de service was super! Heerlijk zo verwend worden na het leven in een hostel haha!

Rond 1 uur was ik ongeveer in mijn hotel kamer. Ik heb snel een douche genomen om daarna de stad in te gaan. Ik heb een taxi genomen naar de stad. Daar heb ik eerst iets gegeten en vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de Dubai bus. Dit is een sight seeing bus die verschillende tours organiseerd door Dubai. Rond 3 had ik het kantoortje gevonden, even geinformeerd over de verschillende soorten tickets en besloten dat ik een avond ticket wou en een dagticket voor de rode en blauwe route. Via deze routes zie je eigelijk bijna alles van Dubai in de kortst mogelijke tijd, ideaal dus!

Even een pinautomaat zoeken en het is geregeld. Nou dat pinautomaat dat had ik zo gevonden maar toen kwam het moeilijkste gedeelte pinnen in het Arabisch. (nee grapje er was ook gewoon een engelse optie!). In het buitenland is het bijna overal een optie op te kiezen vanaf welk account je geld af wil schrijven, meestal zijn er 3 keuzes. In Australie heb ik geleerd dat het bijna altijd Savings is en Withdrawn. Toen dit in Dubai niet werkte heb ik alle andere maar geprobeerd, nog steeds kreeg ik maar geen geld uit de machine. Ik ben naar binnen gegaan om hulp te vragen, en de vrouw vertelde mij dat het waarschijnlijk aan het pinautomaat lag. Probeer even een andere. Goed ik ben opzoek gegaan naar het volgende pinautomaat, zelfde verhaal ik kreeg op geen mogelijke manier geld uit dat rotapparaat! Na zo'n 5 pinautomaten geprobeerd te hebben, kreeg ik eindelijk het geniale idee om mama te vragen mijn pas buiten Europa te activeren, makkelijk dat het pinnen toen ineens was joh, ongelooflijk! (pfff blond, laten we het daar op houden!)

Met al mijn gewacht en mijn pin gedoe was ik al weer een uurtje verder. De avond tour zou om 7 uur beginnen, dus ik had nog mooi even de tijd om te winkelen en wat te eten. In het winkelcentrum heb ik me ogen uitgekeken, het was ongelooflijk groot en mooi! Overal kon je parfums ruiken, make up testen, etc. Ik heb lekker rond gekeken en zelf ook een beetje gewinkeld. (Maar koffer was al te zwaar dus erg veel winkelen kon ik zeker niet!)

Vervolgens ben ik uiteten gegaan. Ik was nog absoluut niet gewend aan de tijden en ik kreeg dan ook geen hap door mijn keel. Ik was alleen in Dubai en ik zat dan ook alleen aan een 6 persoons tafel haha. Er kwam een man naar me toe en hij vroeg of hij bij me mocht komen zitten, uhm nou eigelijk liever niet maar goed laten we aardig doen, Natuurlijk!

Zijn Engels was matig en hij was zeker 35 . Hij was zeker niet onaardig maar ik vroeg me eigelijk nog steeds af wat hij in godsnaam aan mijn tafel deed, er waren maar 6 mensen in het restaurant, 2 tafels van 2 en wij, terwijl er wel 30 tafels vrij waren!

We hebben wat gekletst en hij vond het naar mijn zin iets te intressant dat ik alleen aan het reizen was. Plotseling werd ons gesprek onderbroken door zijn telefoon, dat was het moment waarop ik me opnieuw verbaasde hoe het toch mogelijk is arabisch te leren pff dat klinkt moeilijk! Na zon tien minuten verveeld naar het gesprek te luitsteren waar je geen flikker van snapt, hing de man op en bood hij me een drankje aan. Ik heb ongeveer 10 keer gezegd dat ik echt niks hoefde en toen stopte die eindelijk met zeuren. Van het ene op het andere moment zag hij zijn vrienden voorbij komen en deze nodigde hij allemaal uit bij ons aan de tafel. Op dat moment zaten 5 Arabische mannen mij te vertellen dat ik wel echt moest eten hoor ook als ik een jetlag had want het was heel erg slecht om niet te eten. Het leek wel in scene gezet maar alle mannen kregen een telefoontje, en vertrokken binnen een paar minuten. Wij bleven met zijn 2e over, en de man wilde me weer een drankje aanbieden. Ik heb opnieuw heel de tijd gezegd dat ik echt niks hoefde maar volgens de man moest ik drinken! Hij zag dat ik een flesje 7-up had, dus hij liep zonder iets te vragen naar de bar.

Dit was voor mij het ideale moment om naar mijn avondbus te gaan. Het lijkt op een tv verhaal maar dit is echt gebeurd. Ik heb snel mijn tassen gepakt, ik had gelukkig al afgerekend en ik ben zo mooi het restaurant uitgewandeld. Ik vind het wel een beetje zielig voor de man, want toen die terug kwam zat die aan een lege tafel met 2 flesjes 7-up waarschijnlijk. Maar goed ik heb duidelijk gezegd dat ik niets hoefde en dat ik die avond een bustour had. Ik kon natuurlijk niet te laat komen haha. Misschien is het een beetje gemeen maar ik had die man niet zo hoog, ik zeg niet dat het zo is maar wie weet wat die in je drankje stopt.

Ik heb zo'n beetje 3/4 van Australie in me eentje doorgereisd en dan zal ik me een beetje laten vertellen door een wild vreemde wat ik wel of niet moet, de groetjes. Gelukkig heb ik de man nooit meer gezien!

Goed na een fijn dinneetje voor 2 (haha) ben ik aangekomen bij mijn bus. Daar heb ik me meteen kapot gelachen. Stomme duitsers!
Bij deze organisatie kon je kiezen voor een 24/48/nacht ticket. Met de 24 uurs tickets kun je 's morgens om 9:30 beginnen aan de blauwe of rode route en kun je doorgaan tot 's avonds 18:30, want om 19 uur begint de avond route. Voor de 2 duitse koppels was dat een zeer moeilijk begrip om te begrijpen. Want hoe kan het nu dat je met een 24 uurs ticket die je 's middags om 4 uur gekocht hebt om 7 uur de bus al niet meer op kan, ja leg ze dat maar eens uit hahah! Ik voelde me bijna aangesproken om de reisleidster een handje te helpen en de duitsers het in het duits uit te leggen, maar aangezien mijn duits niet al te vloeiend is en ik de humor er ook wel van in zag, heb ik lekker mijn nacht ticket laten zien en ben ik boven in de dubbel dekker gaan zitten om verder te luisteren naar de discussie met een grote smile op mijn gezicht! Dol komisch! weet wat je koopt!

Voor de tour begonnen was was het dus al een succes. Ik was de eerste aan board dus ik had mooi de beste plek! Na een tijdje werd het drukker en drukker. Uiteindelijk kwam er een meisje uit India naast me in de bus zitten. Ze was erg aardig en haar Engels was prima! We hebben heel de weg gezellig gekletst en onze ogen uit gekeken. Dubai is prachtig! De arabieren zijn wel zeer duidelijk geobserdeerd door het behalen van record. Alles in Dubai is wel iets, het is de langste, dikste, dunste, duurste, grootste, kleinste en ga zo nog maar even door! Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze met d'r geld moeten doen en dat is duidelijk te zien aan de grote luxe hotels en de vele goude koepels, het is overdreven maar tegelijkertijd ook prachtig en zeer indrukwekkend!

De tour duurde 3 uur, en na een uurtje of 2 merkte ik toch wel dat ik heel erg moe werd! Dit is ook niet heel erg gek, het was in Dubai 9 uur dat betekend dat het in Australië half 3 's nachts is, zonder maar al te veel slaap in het vliegtuig en een hele dag bezig zijn haha.
Op de terug weg in de bus naar Wafi (een winkelcentrum) om de lichtshow te bekijken, ben ik in slaap gevallen, helaas was dit van korte duur, want mijn buurvrouw vroeg meteen, Are you sleeping seriously? haha. Gelukkig ben ik daarna niet meer in slaap gevallen. We hebben de lichtshow bekeken en dit was erg mooi!

Na de lichtshow was het tijd om weer terug te gaan naar de beginplek. Vanaf daar zou ik een taxi terug moeten nemen naar mijn hotel. Ik ben naar de aangewezen plek gegaan om een taxi te nemen, laat daar nu net al 200 man staan, pff dat duurde wel even voor ik aan de buurt was. Ik had een hele vriendelijke taxichauffeur en rond 11 uur/half 12 was ik eindelijk terug in mijn hotelkamer. Ik heb een douche genomen, even contact gehad met het thuisfront en vervolgens gaan slapen. De nachtrust was wederom niet geweldig, maar een kleinigheidje houd je toch! Ik ben de volgende dag weer vroeg opgegaan. Ik heb weer een douche genomen en heb me klaargemaakt om naar het centrum te gaan. Ik vertelde dat ik een taxi wilde naar de stad om te ontbijten etc, De man van de receptie adviseerde mij om naar het ontbijtrestaurant te gaan in het hotel en vervolgens met de bus vanuit het hotel naar de stad te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Het ontbijt was geweldig! In Australie had je geluk als er ontbijt bij je nacht inbegrepen zat, dan kreeg je vies brood met de smerigste jam die ik ooit op heb haha. Hier was het heeeeeeeeeeeeeeeeel anders. Lekkere thee, jus d'orange, broodjes, fruit, groente, eitje, noem maar op niks miste! Ik heb heerlijk gegeten en ben vervolgens met de shuttle bus naar de stad gegaan. Vanaf het winkelcentrum ben ik naar de busstop gelopen en op de eerste bus gestapt. Het eerste gedeelte van de route had ik al gezien die avond ervoor, maar nu was het licht dus de foto's waren stukken beter!

Ik heb eerst de hele rode tour gedaan, deze tour neemt je naar alle leuke plekken in de stad, je kunt uitstappen op iedere plek en een kijkje nemen of lekker blijven zitten als je geen zin hebt om uit te stappen. Ik ben niet overal uitgestapt want daar had ik geen tijd voor. Ik ben wel uitgestapt bij de Dubai Creek. Hier heb ik een cruise genomen over de Creek, erg leuk! Na de boottocht ben ik weer op de bus gestapt en verder gegaan met mijn route.

Toen ik terug was bij het punt waar ik over kon stappen op de blauwe route vond ik het te lang duren. Daarom heb ik een taxi genomen naar het hoogste gebouw ter wereld, Burj Khalifa. Ik heb daar in het winkelcentrum eerst wat gegeten en ben vervolgens de toren in gegaan. Ik had van mensen in Australie de tip gekregen om vooraf een kaartje te boeken, gelukkig heb ik geluisterd! Het was namelijk uitverkocht tot 11 mei, en het was op dat moment 9 april! Lange wachtijden dus!

Je kwam in het begin in een soort van openings ruimte en hier hadden ze de toren in het klein nagebouwd. Je kreeg hier wat informatie over de records en je zag foto's van de bouw. Op de achterste wand in deze ruimte, zag je de top 10 hoogste torens in de wereld. Burj Khalifa is nummer 1 met 828 meter, en de nummer 2 is 601 m hoog, een dikke eerste plek voor Burj Khalifa dus! Voor je de toren in mag, moet je je tassen beneden achterlaten, loop je door een poortje en wordt je gefailleerd. Er waren veel mensen die daar commentaar op hadden maar ik geef er niet zo veel om, er zit niks meer in mijn tas dan een camera en een flesje cola dus ik heb niks te verbergen! Meteen bij de ingang werd er een foto van gemaakt met de toren op de achtergrond. Ze weten precies hoe ze geld moeten verdienen haha.

Je liep door een soort van tunnel heen voor je bij de lift uitkwam. In die tunnel kon je verhalen lezen over de toren, het bouwproces en kon je filmpjes bekijken. Aangekomen bij de licht was ik zeer benieuwd. Ik had gehoord dat de lift ongelooflijk snel is en dat het pijn deed aan je oren om naar de 124e verdieping te gaan, daar kon ik me niets bij voorstellen maar het is echt waar! Je gaat heel erg snel, maar je hebt niet eens in de gaten dat je al onderweg bent tot verdieping 50, vanaf verdieping 50 krijg je last van je oren! Toen ik de lift uitstapte wist ik niet wat me overkwam, het uitzicht valt niet te beschrijven, ongelooflijk indrukwekkend, WAUW!!

Ik dacht dat ik een mooi uitzicht had toen ik in de helicopter zat maar dat uitzicht was niks bij het uitzicht dat ik nu had! Ik kon de helicopters zien vliegen als ik naar onder keek. Ik heb een aantal prachtige foto's van dit uitzicht en die zal ik jullie zeker niet onthouden! Na een tijdje zag ik op de vloer staan dat er wifi was, kwam dat ff mooi uit. Ik heb op de 124e verdieping een facetime gesprek met mama gehad en geskypt met papa, zij vonden net als ik het uitzicht indrukwekkend! Toch leuk die moderne techniek! haha

Ik reek niet op het uitzicht uitgekeken dus ik heb behoorlijk wat tijd in de toren doorgebracht. Vervolgens ben ik naar beneden gegaan en heb ik de lift getimed. Het duurt precies 1 minuut, 2 seconde en 32 honderste om vanaf verdieping 124 de deuren te sluiten naar beneden te gaan en de deuren te openen, leuk weetje?!

Toen ik beneden was en me foto's heb bekeken, dacht ik waarom zou ik eigelijk al weer terug gaan, tijd genoeg haha. Ik ben nog een keer omhoog gegaan haha zo leuk vond ik het! Al dat personeel bij de lift keek mij aan van hallo het is geen attractie maar ik vond het kei leuk en heb me er lekker niks van aangetrokken! Ik ben een paar keer in de snelle lift geweest en een keer in de langzamere lift die op alle verdiepingen stopt, maar daar mocht ik eigelijk helemaal niet komen en dit was eigelijk ook maar saai!

Na mijn hoogste toren beleving ben ik rond gaan kijken in het grootste winkelcentrum te wereld. Ze hebben hier meer dan 1200 winkels, een aquarium, een dierentuin, en ga maar door! Ik heb opnieuw mijn ogen uitgekeken. Ze hebben een restaurant in het regenwoud gebouwd, mega snoepwinkels een heel restaurant alleen voor cheese cake etc. Als je omhoog kijkt hebben ze in het plafond een sterrenhemel gebouwd, prachtig! Nadat ik in dit winkelcentrum wel uitgekeken was was het een hele opgave om bij de uitgang te komen. De uitgang heb ik niet gevonden wel de ingang, en daar kun je er gelukkig ook uit! Een ander leuk detail, in de aankomst hal staat een mega grote dino opgezet! Ik heb nog een minuutje of 5 staan te kwijlen voor het etalage van de Rolex winkel haha. Als ik later oud en rijk ben wil ik er een of twee of drie haha horloge tik!

Ik had graag de hele blauwe route nog willen doen maar daar was het te laat voor, vandaar dat ik alleen het laatste gedeelte van de blauwe route afgemaakt heb. Vervolgens ben ik terug gegaan met de shuttle bus naar mijn hotel. Aangekomen in het hotel ben ik in het restaurant wat gaan eten en drinken. Vervolgens op mijn kamer ben ik lekker in bad gaan liggen , heerlijk met zo'n mini bar op je kamer! Ik had nog net geen straciatella ijs zoals mijn zusje maar het schol niet veel haha!

Ik heb voor de laatste keer mijn koffer gepakt en ben lekker naar bed gegaan, de volgende dag was het weer vroeg opstaan om naar het vliegveld te gaan. Ik sliep denk ik pas rond een uur of 1 en was rond 4 uur half 5 al weer klaar wakker. Ik ben opgegaan, heb een douche genomen, me aangekleed en uitgecheckt. Vervolgens heb ik een taxi genomen naar het vliegveld, hier heb ik ingechecked en ben ik door de douane gegaan! Ik heb mijn gate opgezocht en dit was in de buurt van het restaurantjes centrum. Hier heb ik ontbeten want ik had toch nog tijd genoeg. Na mijn ontbijt heb ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang in de gate zitten wachten. Helaas had ik bijna 2.5 uur vertraging. De reden van de vertraging is nog wel het leukste. De piloot was prongelijk in het verkeerde vliegtuig gaan zitten, gaperd! Het duurde dus wel even voor ze het verkeerde vliegtuig terug in de schuur gezet hadden, en de goeie voor de dag gehaald hadden en klaargemaakt.

Tijdens het wachten leerde ik een Nederlands meisje kennen dus ik heb me niet heel erg verveeld! Maar goed als je neus eenmaal richting huis staat duurt het altijd alleemaal wel ongelooflijk lang!

Tijdens de vlucht zat ik naast 2 jongens, de ene sliep alleen maar de andere was super gezellig! We hebben veel gekletst en ik heb een film gekeken. Aan het einde van de vlucht kregen allebei de jongens een taart, dat had de capitein voor hun geregeld (dat was een goeie vriend). Ze hadden allebei een taart en dat konden ze toch niet op, dus heb ik er eentje gekregen, geluksvogel!

Toen we eindelijk geland waren, werd het nog langer wachten! Het vliegtuig uit en mijn koffer oppikken, dit duurde ongelooflijk lang! Ik denk dat ik een van de laatste was die zijn/haar koffer kreeg.

Ik heb snel alle zware spullen uit mijn handbagage in me koffer gestopt, en toen ben ik eindelijk naar de aankomsthal gelopen, daar stonden papa, mama en Amber al op mij te wachten! Heerlijk om weer thuis te zijn!

Door al mijn vertraging hebben we een paar keer in de file gestaan, en ipv dat we naar huis gingen zijn we lekker met zijn alle uiteten geweest! Na mijn buik strak gegeten te hebben was het tijd om naar huis te gaan. Ik dacht als we een beetje opschieten heb ik nog mooi net genoeg tijd om uno even te rijden haha. Nou de rest had hele andere plannen dus! Toen ik de deur open deed zat het hele huis vol met vrienden en familie, GEWELDIG!!

Ik vond het super leuk om iedereen weer te zien en ik was dan ook blij verrast! Van paardrijden kwam niks meer maar ik heb een super gezellige avond gehad! Bedankt allemaal!

Dit was dan echt het einde van mijn geweldige reis. Ik ben nu al weer een aantal dagen thuis, het is wennen maar ik vind het ook wel weer erg fijn om thuis te zijn. Ik heb een geweldige tijd gehad en dit zal ik zeker niet snel vergeten! Ik heb de tijd van mijn leven gehad en ik wil papa en mama bedanken voor deze enorme kans! Niet veel ouders laten een 18 jarige dochter naar de andere kant van de wereld gaan! Studeren klinkt dan ineens heel saai en veilig. Als ik deze kans nog ooit krijg zou ik deze zeker weer nemen, ik vind het geweldig om meer van de wereld te zien en deze reis laat zeker nog enkele wensen na, maar dat doen we de volgende keer!

Ik wil al mijn volgers bedanken voor de vele belangstelling, dat doet je heel goed aan de andere kant van de wereld! Nogmaals, ik heb enorm genomen en nu is het tijd om van het gewone leven te gaan genieten want wat kan het mooi zijn!

dikke kus,

Esmee

  • 15 April 2014 - 22:42

    Opa En Tineke:

    Wat een verassing . Nog een laatste verslag. Maar wat een geweldige ervaring. Dankjewel voor je mooie verhalen. Het wordt zo heel duidelijk wat je zoal gedaan hebt. En het is net of je ons meeneemt. En dat is heel erg bijzonder. En heel gezellig. Leuk, hoor.
    Succes met je fotoboeken. Op papier blijft toch ook altijd heel leuk.
    Slaapwekker. Een knuffel van ons, xxx

  • 16 April 2014 - 06:04

    Pam:

    Leuk verhaal Es en fijn dat je het zo ontzettend goed naar je zin hebt gehad!!:)

  • 17 April 2014 - 20:26

    Nelly En Bert Megens:

    geniet nog lekker na van je mooie reis,en van het weer thuis komen.
    groeten nelly en bert.

  • 22 April 2014 - 20:48

    An Van Asseldonk:

    Heb met veel plezier jou reisverslagen gelezen .
    Je kunt er wat van prachtig als je alles zo goed onder woorden kunt brengen.
    Nu het gewone leven weer begint ga je zeker ook weer paard rijden ?
    Wij horen wel wanneer dat in onze buurt is komen dan graag kijken.
    Groetjes Jan en tante An.

  • 12 Juni 2015 - 17:05

    Ralph:

    Hee Esmee!

    Ik ben je emailadres kwijt... Wil je mij een mailtje sturen? :)

    Ralph

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1867
Totaal aantal bezoekers 61030

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: