Apetrots! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Apetrots! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Apetrots!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

18 Februari 2014 | Australië, Cairns

すべてのこんにちは

Iedereen vraagt zich nu natuurlijk af wat dit dan toch in godsnaam mag betekenen! Ik ga jullie de zeer verrassende ontknoping geven, dit betekend hallo allemaal in het Japans, en dat heb ik net geleerd van mijn Japanse kamer genoot!

Zoals jullie kunnen merken ben ik aan het einde van deze middag terug gekomen van mijn trip naar 'the great barrier reef'! GREAT was hij zeker!

Ik heb 3 dagen en 2 nachten doorgebracht op een boot om 11 duiken in totaal te kunnen maken. Het was erg veel maar ik heb ze alle 11 gemaakt! Op een trip als deze moet je gewoon iedere kans die je hebt nemen om te duiken ook als je moe bent!

Op dag 1 werd ik om 6:15 opgepikt door pro dive (bedrijf waarbij ik de trip geboekt heb). Ik heb de avond ervoor alles ingepakt zodat ik dat 's morgens in ieder geval niet meer hoefde te doen. Toch ben ik dag 1 extra vroeg op gestaan, ik zou 3 dagen midden op zee zitten dus ik schatte de kans op contact kunnen hebben met familie en vrienden klein in. Zondag ben ik dus om 5:00 opgestaan en heb ik nog even gefacetimed met het gezin en tante Angelique die bij ons was! Vervolgens was ik helemaal klaar voor de trip!

De bus pikte me op vanaf mijn hostel en nam ons mee naar de duikwinkel. De chauffeur stelde zich zelf voor en ik kon meteen aan zijn Engels horen dat hij uit Nederland kwam, altijd fijn natuurlijk als het op duiktermen aan komt!

In de duikwinkel werden alle tickets en diploma's gecontroleerd en moest iedereen zijn maten doorgeven voor de duikuitrusting. Ik was zo klaar omdat ik zelf wat spullen vanuit Nederland mee genomen heb. Vervolgens werden we met de bus naar de boot gebracht waarop wij onze komende 3 dagen zouden leven!

De boot was erg mooi en veel luxer dan ik verwacht had. We kregen direct wat uitleg, een saftynumber en een kamer toegewezen!

Ik had een prima kamer die ik deelde met Joanna uit Engeland, een vrouw van 32 die bezig is met het maken van een wereldreis en al aardig op weg is!).

Het was ongeveer 3 uur varen naar het rif waar wij onze eerste duik zouden gaan maken. Na alle uitleg heb ik lekker boven op het dek gezeten, genoten van het uitzicht en wat praatjes gemaakt. Vrijwel direct zagen we dolfijnen en dat is de hele trip zo gebleven, prachtige beesten!

Aangekomen bij het eerste rif, hebben we ons omgekleed en klaar gemaakt voor onze eerste duik. De eerste duik mochten de mensen met diploma eigelijk direct alleen maken. Ik voelde me daar niet fijn bij en heb om een gids gevraagd. Na mijn eerste duik was ik meteen verliefd op het rif, ik zag binnen 5 minuten meer vissen dan ik vissen heb gezien in mijn hele leven, prachtige kleuren en koraal. Geweldig!

De tweede duik heb ik samen gemaakt met Joanna mijn buddy en kamergenoot. We hebben prachtige dingen gezien, maar raakte halverwege een beetje verdwaald. Toen we dachten dat de boot nooit meer ver weg kon zijn, zijn we omhoog gegaan en gelukkig hadden we gelijk. Tijdens het omhoog gaan merkte ik meteen dat er veel kwallen zaten, opletten dus. Later toen we terug waren op de boot hoorde we dat dat het moeilijkste rif was om te navigeren, gelukkig waren we allebei nog zo slecht niet dus.

Mijn derde duik hebben we gemaakt met zijn 4e, 2 buddy paren. Silvie (hele ervaren duiker) en Pla (instructeur op vakantie) waren een buddy paar en Johanna en ik. Deze duik was voor mij echt geweldig, de eerste 2 duiken was ik overdonderd door alles wat je zag en vanaf de derde duik ging ik al meer details zien. De derde duik was voor mij zo geweldig omdat ik tijdens deze duik voor het eerst in mijn leven een haai onder water tegen kwam. Prachtig hoe deze beesten bewegen en super om te zien met wat voor uitstraling zij rondzwemmen onder water.

Duik 4 was ook een bijzondere duik voor mij (eigelijk waren ze dat allemaal, maar sommige momenten springen er tussenuit als extra bijzonder). Duik 4 was namelijk mijn aller eerste nachtduik in mijn leven. Ik vond het erg spannend omdat ik geen idee had wat ik zou zien en geen idee had wat ik me bij een nachtduik voor moest stellen! Ik was gelukkig de buddy van de gids en dat gaf mij een vertrouwd gevoel, gaan met die banaan!

Via een touw moesten we ons zelf naar beneden laten glijden om zo in het goede gebied terecht te komen, het verbaasde me hoe goed je onderwater nog kon zien. We hebben ongeveer 30-40 minuten gedoken en geweldige dingen gezien.

We kregen allemaal een duiklamp mee en van te voren werd aan ons uitgelegd dat wij gingen spelen voor god die duik. De grote vissen gaan namelijk in de nacht jagen, en het komt hun dan ook prima uit dat er mensen met licht in het water hun hobby uitvoeren. De grote vissen jagen namelijk ik jou licht, als ik mijn lamp dus schijn op een klein visje schiet er een grote vis op af en hoor je 3 seconde later de krakende botjes van het kleine visje. Ik vind dat ik een prima god was, ik deed het namelijk iets anders dan de rest. Deze dierenvriend vond het zielig voor de kleine visjes haha. Ik scheen mijn lamp op een klein visje die dicht bij het koraal en een steen zat, als de grote vis eraan kwam scheen ik het licht gauw tegen een stukje koraal/steen waarop de grote vis tegen het koraal/steen aan zwom, geen doden alleen een paar vissen met hoofdpijn.

Tijdens de nacht duik heb ik kreeften gezien, een octopus en de lion fish (ik ken de Nederlandse naam niet, typ lion fish in op Google en ga naar afbeeldingen). Toen ik de lion fish zag ging mijn hart even sneller kloppen, deze had ik namelijk eerder gezien in AQWA in Perth en deze vis kon je vinden op de gevare afdeling. De lion fish is een van de meest giftige vissen ter wereld. Na mijn ontmoeting met de lionfish moesten we terug omhoog, daar zagen we wel ongeveer 5 haaien. Tegelijkertijd moesten wij onze 3 minuten durende veiligheidsstop maken, genoeg tijd om de haaien te observeren. Van te voren is ons verteld dat we waarschijnlijk veel haaien zouden zien, de reden weet ik niet meer zeker maar ik denk dat het is omdat de vissen reageren op het licht van de boot. Ze zwemmen tegen de lampen aan en dit hoort de haai, voor de haai klinkt dit als een vis in de stress en een vis in de stress is voor de haai 9 van de 10 keer een lekkere nacht snack!

Na de nachtduik heb ik een douche genoten om vervolgens lekker te gaan slapen. Van dat lekker slapen is weinig gekomen omdat de boot aan een stuk door wiebelde. Ik kon telkens ongeveer 20 minuten slapen waarna ik me vervolgens 5 minuten vast moest houden om niet uit mijn bed te vallen! Maar goed een kleinigheidje houd je toch!

Op dag 2 werden we om 6:30 gewekt om er voor te zorgen dat we voor 7:30 weer op de bodem van de zee lagen! Deze 5e duik heb ik samen gemaakt met Joanna, en deze duik was voor mij weer een hoogte punt. Nadat ik ongeveer 5-10 minuten onderwater was zag ik mijn eerste schildpad! Geweldig moment, na deze trip staat de schildpad bij mij absoluut op nummer 1 in de top 5!

De schildpad is een prachtig beest om te zien. Dat is 1 ding dat zeker is, maar wat ik nog veel mooier vond is hoe vredig schildpadden zijn. Hij kijkt je een keer aan van daar heb je weer zo'n gek, die veel te vroeg zijn bed uit komt om mij te bewonderen en doet vervolgens lekker zijn eigen ding. Eet een stukje koraal hier, zwemt een stukje naar daar, eet weer een stukje koraal, prachtig! Bij een schildpad kun je doen wat je wilt, mee zwemmen er naast gaan zitten op je knieën in het zand ze vinden het allemaal prima en dat vind ik geweldig!

Deze trip kon voor mij natuurlijk na de eerste 5 duiken als niet neer stuk, omdat ik alles had gezien wat ik heel graag wilde zien.

Duik 6 voelde Joanna weinig voor om deze duik te maken en daarom ben ik mee gegaan met Pla, Silvie en Brad (man van Silvie). Ik heb zo veel gezien dat ik niet eens meer weet wat wanneer was met wie en in welke duik. (Vergeef me haha).

In het begin van duik 6 waren we steeds met zijn 4e en hebben we mooie dingen gezien. Pla en Silvie hadden nog genoeg lucht over om nog een rondje te maken en Brad en ik waren toe aan de weg terug vinden om vervolgens de 3 minuten stop te maken en terug om hoog te gaan. De drie minuten stop was toch wel erg speciaal. Nadat we de groep opgesplitst hadden zijn Brad en ik terug gezwommen en onderweg kwamen we een Napoleon fish tegen (typ deze naam in op Google en bekijk de afbeeldingen). Dit was niet zo maar een visje, onze takkie paste er denk ik 2x in! Na de vis even bewonderd te hebben zwommen we door, tot onze grote verbazing bleef de vis ons volgen. Ik dacht dat is even en dan gaat hij wel weer, dat dacht ik dus verkeerd. Na 10 minuten zwom hij nog steeds bij ons binnen handbereik. De vis zag er heel vriendelijk uit dus geen probleem, toen wij terug waren bij de boot en onze stop gingen maken was de vis er nog steeds. Wij hingen stil op 5 meter voor 3 minuten waarop de vis 3 minuten lang rondjes om ons heen heeft gezwommen, het leek op stoelendans zonder stoelen en muziek. Hij keek ons aan met zijn grote ogen, en zijn ogen schoten door zijn oogkas heen. De vis volgde ons en hield elke beweging die wij maakte in de gaten, dit gaf mij een apart gevoel en ik weet nog steeds niet of het negatief of positief is maar apart was het zeker. Toen Brad en ik opstegen en naar de boot snorkelde zwom de vis nog steeds vlak onder mij, later bleek dat de vis dat bij alle duikers had gedaan tijdens hun 3 minuten stop!

Duik 7 heb ik weer samen gemaakt met Joanna, Silvie en Pla! Deze duik was super we zagen 4 schildpadden, 3 haaien, 2 roggen en een groep van ongeveer +/- 100 dezelfde vissen prachtig!

Duik 8 was onze laatste kans op deze trip om een nachtduik te maken! Joanna voelde niks voor het maken van een nachtduik dus ik ben met Silvie en Pla gegaan (Pla had helemaal geen zin in een nachtduik dat vond ze namelijk veel te koud maar ze zei dat ik haar geïnspireerd had om toch te gaan tijdens ons gesprek bij het eten. Ik vertelde dat ik iedere duik kans hier met beide handen aan wilde grijpen omdat dit misschien wel de laatste keer great barrier reef was). Voor deze duik hadden we afgesproken op zoek te gaan naar de kleine dingen en details. We hebben tussen het koraal gezocht naar kleine krabjes, kreeften en octopussen en die hebben we ook gevonden! Op een gegeven moment schrok ik me kapot, ik zocht tussen het koraal naar een krabje waarop er ineens een hele rare vis tevoorschijn kwam. Het hoofd leek op dat van een slang en zijn lijf liep af in een punt. Hij was zwart en bewoog ook als een slang, ik weet niet wat het was maar ik zou zeggen dat het een beetje op een meerval lijkt! Na de meerval heb ik nog een lionfish in de grot ontdekt en daarna was het al weer tijd om terug naar boven te gaan.

De 2e nacht op de boot was beter dan de eerste maar ik blijf erbij dat ik gewoon liever op het land slaap haha!

De laatste dag van de trip was daar en we werden om 5:30 gewekt om er voor te zorgen dat we voor 6:30 in het water lagen, als je vroeg in het water lag had je een uur duiktijd, alles na 6:30 ging van je duiktijd af. Joanna voelde zich niet fit en gaf 's morgens al aan dat ze de hele dag niet zou duiken. Het rif waar we op dat moment waren gaf de mogelijkheid om tot ongeveer 40 m diep te duiken, Silvie en Pla wilde graag wat dieper gaan en zij zijn samen gegaan. Ik heb deze duik samen met Marcel gemaakt, een jongen uit Zweden. Marcel en ik hebben veel mooie dingen gezien, grote groepen vissen, een schildpad, etc.

Toen we terug waren op de boot was het tijd voor een snel ontbijt, ik had de laatste hap nog niet door me keel en het was al weer tijd om te gaan duiken. Deze duik heb ik weer samen met Marcel gemaakt en we zijn opzoek gegaan naar nemo, het rif waar we op dat moment waren was namelijk zijn leefplek. Ik had nemo al gezien in andere duiken, Marcel nog niet dus hij wilde graag een paar nemo's zien! Na ongeveer 25 minuten vonden we de nemo's, het blijven leuke grappige visjes! De plek waar wij op dat moment waren was echt prachtig, het koraal was in zeer goede staat en zo kleurrijk had ik het voorheen nog niet gezien! Echt heel erg mooi!

De laatste duik 'de afscheidsduik' heb ik gemaakt met mijn duikmaatjes Pla, Silvie en Brad! Deze duik was absoluut prachtig we hebben helaas geen grote mooie vissen ofzo meer gezien, maar deze duik heeft me absoluut gebracht naar het allermooiste koraal ter wereld. De kleuren en de verschillende soorten koraal waren absoluut prachtig! Er was helaas een flinke stroming dus je skills werden wel op de proef gesteld maar dat was een uitdaging!

Na onze laatste duik moest alles op de boot weer gepakt worden en hebben we onze weg vanaf het rif terug naar de kust gemaakt. In de winkel heb ik nog een mooi aandenken gekocht want de great barrier reef is iets wat ik me de rest van mijn leven wil herinneren, wauw!

Op de boot terug naar de kust heb ik terug gekeken op de duiken en mijn top 5 gemaakt!
1. Schildpad
2. Haai
3. Lionfish
4. Nemo
5. Roy Donders vis

Nummer 1 tot en met 4 spreekt voorzich, nummer 5 vraagt om enige toelichting. Roy Donders voor de meeste bekend als de stylist van het zuiden. Roy Donders houd van glitters palletjes en naar mijn mening alle andere kits troep. Ik noem de vis Roy donders vis omdat de vis strepen en vlekken heeft, en boven op zijn rug ook echt een soort van glitters heeft. De kleuren en alles aan deze vis is helemaal over de top, en daarom vind ik hem zo prachtig!

Vandaag ben ik op pad geweest in de stad om de rest van mijn reis te plannen. Ik heb een prachtige route uitgestippeld en super leuke tours geboekt. Ik ben klaar voor het volgende avontuur!

De titel van mijn verslag is apetrots, ik heb deze titel gekozen omdat ik super trots ben op het feit dat ik 11 duiken heb gemaakt in the great barrier reef! Mijn hele reis naar Australië is begonnen omdat het een droom voor mij was om hier te mogen en kunnen duiken, en die droom heb ik toch maar mooi waar gemaakt!

Dikke kus Esmee

  • 18 Februari 2014 - 15:22

    Christa Van Griensven:

    hoi Esmee wat kun je leuk schrijven en wat een geweldige reis heb je tot dusver al gemaakt.
    Wat heerlijk terwijl je nog zo jong bent, je al zoveel wensen hebt kunnen vervullen.
    Geniet er maar met volle teugen van.

    Ook de groetjes van tante An en Jan

  • 18 Februari 2014 - 15:24

    Swaas:

    Super Esmee om te lezen dat je droom is uitgekomen. Je kan het ook mooi vertellen.Ik zou zeggen op naar t volgende en blijf genieten. Gr. Swaas

  • 18 Februari 2014 - 17:06

    Jannie Diels:

    Hoi Esmee,

    Ik heb genoten van je duikavontuur, schitterend. Wat een een geweldig avontuur en wat een prachtwereld onder water. En dan de nachtduik ook een schitterende ervaring. Geniet met volle teugen van je grote avontuur. Wij kijken alweer uit naar je volgende verslag. In een woord top!!!

    Gr Peter en Jannie

  • 18 Februari 2014 - 19:44

    Mama:

    Ook wij zijn apetrots op jou!!!! Dikke kus, mama

  • 18 Februari 2014 - 20:45

    Nikki:

    Gaaf Esmee!!

    Heel veel plezier nog!

  • 18 Februari 2014 - 22:28

    Albert:

    Hallo Esmee, Prachtig die mooie verhalen. en natuurlijk ook jou ervaringen,leuk te horen dat het zo mooi is onderwater. en dat je vooral zo genoten hebt! geniet er nog maar lekker van,en succes op je volgende ervaringen. veel Groeten uit Herpen.Albert en Ger.

  • 18 Februari 2014 - 22:30

    Mariëtte:

    Wat leuk om je verhaal te lezen . Ook zo gaaf dat een droom is uitgekomen. Het is natuurlijk super dat je je ervaringen hebt kunnen delen met de anderen. Blijf vooral schrijven. Tot Apps!!!!.

  • 18 Februari 2014 - 22:33

    Opa En Tineke:

    Nadat we je gesproken hadden op FaceTime was het nog veel leuker te droomverhaal te lezen. Je blijft lezen. De foto's die we op de iPad hebben gezien heb je goed beschreven. Geweldig. Blijf genieten, en schrijven dan maken wij je reis ook mee. Ontzettend leuk. Een lieve knuffel van opa en Tineke.

  • 19 Februari 2014 - 07:43

    Oe Tante:

    apetrots!!!! da ben ik op jouw!!! xxxxxxxxxxx

    roy donders vis kon ik niet vinden op google...haha

    Wat fijn dat ook dit weer zo mooi beleefd en beschreven is.....Heb mun adem ingehouden toen ik het aan het lezen was,want het leek wel of ik zelf onder water zat......?!

    Ik ga vanmiddag de fotoos op de ipad kijken.....heb er nu al zin in!

    Normaal gesproken zou ik zeggen: kom maar snel naar huis,maar ik vindt dat je toch nog maar eens even daar meer avonturen moet gaan beleven.....dan beleven wij ze ook!!!

    lieve, stoere esmee we spreken elkaar snel!!!!

    love you!

  • 20 Februari 2014 - 12:55

    Nelly En Bert:

    Esmee ik doe mijn ogen dicht en zie de schildpad met glitters van Roy Donders op zijn schild mooi toch.

    groeten nelly en bert.

  • 22 Februari 2014 - 15:37

    Hans Van Der Sluijs:

    zo!, wat ben ik jaloers op jouw duikavontuur, een prachtig verslag en daaruit blijkt dat dit een onvergetelijke ervaring was. en, zo te lezen heb je gelijk een hele boel [technische] duikervaring opgedaan. ik wens je nog heel veel plezier in deze trip.
    groetjes Hans
    ps: de zwarte slangachtige vis kan een Murene of Moeraal geweest zijn, ze zitten meestal in grotten met hun gevaarlijke bek vol tandjes naar je toe, dus niet te dichtbij komen zou ik zeggen.

  • 28 Februari 2014 - 08:27

    Angela Renders:

    Zo esmee wat een mooie verhalen echt super... Geniet nog van je super mooie reis...heel veel plezier nog groetjes uit berghem...Angela Renders van toor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 61024

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: