Inburgeren, het is niet makkelijk.. - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Inburgeren, het is niet makkelijk.. - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Inburgeren, het is niet makkelijk..

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

09 Februari 2018 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Hallo Allemaal,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle leuke reacties die ik ontvangen heb op mijn vorige verslag. Leuk om te zien dat jullie mij volgen en met mij meeleven, dat doet me goed!

Mijn vorige verslag stopte op dinsdag dus daar zal ik nu verder gaan. Dinsdagavond stond er eigenlijk een city tour door Santa Cruz de Tenerife gepland. Helaas kon deze tour niet doorgaan in verband met het slecht weer. Ja je hoort het goed, het weer is zwaar klote. Regen en koude wind. Toch net iets anders dan ik me had voorgesteld..

Woensdagochten ben ik vroeg opgestaan om op pad te gaan voor mijn NIE nummer. Dit keer ben ik gelukkig wel in de goeie bus gestapt en was ik inderdaad na ongeveer een half uurtje waar ik moest zijn. Tenminste dat dacht ik, het politiebureau wat mijn buddy mij had doorgegeven bleek niet het juiste te zijn. Ik kon daar geen NIE aanvraag doen en heb daar een adres gekregen van een ander politie bureau. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben 5x keer van het ene politiebureau naar het andere politie bureau gestuurd en ik heb de hele stad gehad. Ik ben 3 keer tot op het bot toe nat geregend, weer opgedroogd en dan weer nat gerend. Voor 12:00 uur had ik al 14 km gelopen en was ik nog steeds geen stap verder. Nu is veel lopen opzich niet erg maar wel in combinatie met die regen en mijn tenen. Ik ben voor mijn vertrek namelijk aan beide voeten geholpen aan een ingegroeide teennagel. En dat wil nog niet echt genezen en is zelfs ontstoken, met andere woorden ik loop dus helemaal niet makkelijk.

Na bij politie bureau 5 aangekomen te zijn, bleek dat wel eindelijk het juiste bureau te zijn maar had ik toch niet alle benodigde papieren helaas en ook geen afspraak en zonder afspraak doen ze hier helemaal niks voor je. Ik heb een formulier meegekregen waar beschreven staat welke documenten allemaal nodig zijn en een link naar een site waar ik een afspraak kon maken. Ik was het hele gedoe zo beu, dat ik bij het eerste het beste overdekte terrassje wat ik tegen kwam een glas chardonnay besteld heb. Daar heb ik intens van genoten.

Na mijn avonturen in de ochtend en de middag was het 's avonds tijd voor een nieuwe Erasmus activiteit, namelijk: ''la ruta del guachinche''. Die avond hebben we met ongeveer 80 Erasmus studenten en begeleiders gegeten in een restaurant en kennis gemaakt met typische gerechten van de Canarische eilanden. Op de uitnodiging stond dat we om 20:00 uur verwacht werden en werd gevraagd om punctueel te zijn. Wanneer Spanjaarden dit vragen, ben je prima op tijd wanneer je er tussen 20:30 en 21:00 uur bent. Ik heb namelijk een uur zitten wachten.. Ik kan niet zeggen dat ik echt een fan was van het eten, maar het was wel erg gezellig.

Donderdag ochtend ben ik vroeg opgestaan om naar school te gaan. ''Ingles para la communición turistica III'' stond op het programma, de les begon om 8:30 en zou duren tot 9:45. Opnieuw werd duidelijk dat op tijd komen hier minder belangrijk is, studenten die aan kwamen kakken om 9:30 mochten zelfs nog binnen. Ik viel zowat van mijn stoel van verbazing toen de les door werd gezet tot 10:15 zodat de leraar de telaat komers kon uitleggen wat ze gemist hadden...

Inhoudelijk was er echt geen zak aan, we hebben in 45 minuten 4 synoniemen behandeld. Vervolgens 5x naar een luisterfragment van 1 minuutje geluisterd over tourisme in Barcelona en de bijbehorende vragen beantwoord. Ik had alle vragen al ingevuld na het bandje 1 keer gehoord te hebben. Toen mijn beide buurvrouwen na de 5e keer nog steeds niks ingevuld hadden en de leraar aangaf dat het ook wel een lastig fragment was en dat ze zich geen zorgen hoefde te maken, wist ik zeker dat ik dit vak met twee vingers in mijn neus ga halen. Ook ben ik van mening dat ik tussendoor best een paar lessen kan missen ;) Mijn leraar is een aardige man maar hij kan zelf amper Engels, ik ga wel spaanse lessen volgen, dat is voor mij op dit moment belangrijker!

Mijn Engelse les had dus eigenlijk om 9:45 moeten stoppen en mijn volgende les begon om 9:50 ''Estructura de mercados''. Helaas was deze spanjaard wel punctueel en mocht ik de les niet meer in. Toen ben ik maar naar de Decathlon gegaan, uit pure ellende heb ik een dikke waterdichte jas gekocht en een dunne regenjas. Ook heb ik een dikke warme trui gekocht, die had ik namelijk maar eentje mee genomen vanuit Nederland want het was hier toch altijd 25 graden! Bij Decathlon heb ik dus ff een ''Help Esmee de winter door'' pakket ingeslagen! Mijn regenjas heb ik diezelfde dag nog kunnen testen.

Om 13:00 uur was het tijd voor de volgende Erasmus activiteit een stadswandeling door La Laguna met een gids. Alle studenten waren netjes rond 13:00/13:15 uur. Dit keer was de gids 1,5 uur te laat en zijn we dus pas gestart met de tour om 14:30 uur. De tour was erg leuk, de gids sprak natuurlijk alleen Spaans en sprak super snel, maar ik heb redelijk veel begrepen en anders kwam ik er na enig overleg met andere studenten toch wel uit! La Laguna behoort tot UNESCO erfgoed en is een interessante stad, alle kennis die ik opgedaan heb zal ik jullie zeker niet onthouden tijdens een bezoekje! We hebben een museum bezocht, verschillende luxe huizen met de bijbehorende patio's en de kerk. Na de stadtour zijn we met een klein groepje in de stad wezen eten bij een italiaan, ook dat was zeer geslaagd. 's avonds heb ik drankjes gedronken met mijn huisgenoten.

Vrijdag was een vrije dag in Tenerife, geen idee waarom precies maar alles winkels waren dicht en er was echt helemaal niks te doen. Ik ben dus op jacht gegaan naar boodschappen en uiteindelijk geslaagd. Vrijdag heb ik mijn tijd gebruikt om te puzzelen met mijn rooster. Ik heb eindelijk een manier gevonden om dit semester 30 studiepunten in de wacht te slepen. Ik ga 5 vakken aan de universiteit volgen en ik wil graag 1 of 2 talencursussen gaan doen. Er zit veel overlap in mijn rooster maar dat is gelukkig alleen maar bij Engels. Uit les 1 is wel gebleken dat ik die kan missen, dus het moet goed komen!

Vrijdag avond heb ik Ali als verrassing opgehaald van het vliegveld. En zaterdag zijn we lekker samen de hele dag op pad geweest in Santa Cruz. Het was kermis en daar hebben wij veel schik gehad. Ali durfde overal in maar had nou net elke keer geen zin in de attracties die over de kop gingen. Hij durfde er wel in maar niet vandaag. Wat een held heb ik aan de haak geslagen! Daarnaast hebben we heeeeel vaak BIJNA een iphone 7, ipad mini en Samsung galaxy s7 gewonnen. Je voelt hem al aankomen aan het einde van de dag gingen we naar huis met een ontzettende lelijke sleutelhanger.
Zondag hebben we een auto gehuurd. Wij dachten ff in een dagje het hele eiland rond te rijden maar dat viel toch nog tegen. Wel hebben we een flinke ronde gemaakt, het eiland is adembenemend mooi en ik ga me hier prima vermaken de komende maanden! Ik zal de foto's toevoegen aan dit verslag zodat jullie kunnen zien hoe mooi het hier is. De credits voor de foto's gaan naar Ali, ik ben daar namelijk heel erg slecht in haha!

Maandag zijn Ali en ik samen naar het gemeente huis geweest. Nu ik een wandelende vertaalmachine bij me had wilde ik het liefst zo veel mogelijk van het papierwerk gedaan hebben. Voor de aanvraag van een NIE residencia heb ik je heel veel nodig en ik miste nog 2 onderdelen. Het eerste onderdeel was een bepaald bedrag aan belasting betalen. Normaal gesproken ga je daarvoor naar het politie bureau doe je de aanvraag voor je NIE en krijg je een 'te betalen ticket' mee. Dat betalen kan niet gewoon op het politie bureau, nee daarvoor moet je naar de bank! Lekker omslagtig allemaal, omdat ik absoluut geen zin had om opnieuw van hot naar her te lopen en uiteindelijk niks op te schieten. Ali wist dat het ook online kan, we hebben online het formulier aangevraagd, ingevuld, naar een print shop gegaan, geprint en uiteindelijk met het formulier naar de bank gegaan. Dat alles kon gelukkig wel gewoon in de straat waar ik woon. Bij de bank was het super druk en hebben we 45 minuten moeten wachten voor we aan de beurt waren. Toen we eindelijk aan de beurt waren werd ons verteld dat we moesten betalen via de automaat en dat het sinds januari niet meer bij de receptie hoeft... 45 minuten gewacht voor niks eigenlijk. Maar goed op naar het automaat, code gescand en betalen. Helaas hadden wij een automaat waarvan de touch screen een geheel eigen wil had. Kortom ik denk dat het ongeveer een half uur duurde om alleen nog maar mijn achternaam in te vullen. Afijn na ongeveer 2 uur was de belasting betaald en konden we naar het gemeente huis voor onderdeel 2.

Onderdeel 2 is een ayuntamiento. Dit is een document waarin de gemeente waarin je woont, Santa Cruz de Tenerife in mijn geval verklaart dat je daar woont en je inschrijft. Via internet hebben we opgezocht wat we allemaal nodig hadden en met al deze papieren en kopieën zijn we naar het gemeente huis gegaan. Op het gemeente huis is ons verteld dat ze het document aan konden maken en dat alle documenten compleet en correct waren en dat ik het formulier dan over 1 maand tot 6 weken op kon komen halen. Daar heb ik natuurlijk geen tijd voor om daar op te wachten, want ik had voor vrijdag een afspraak om mijn NIE aan te vragen. Daarop heeft de medewerkster ons geadviseerd om naar het andere gemeente huis te gaan, dat was een grotere organisatie en daar kunnen ze het dezelfde dag doen als je het bewijs van je afspraak voor je NIE meeneemt. Wij weer terug naar de copy shop, de bevestiging van mijn afspraak geprint en op naar gemeente huis 2. Daar aangekomen kregen we te horen dat we beter morgen terug konden komen, het was namelijk al 13:00 uur en ze gingen om 14:00 uur sluiten dus ze konden geen nieuwe zaken meer aannemen. Het is een a4'tje waar je een naam en adres invult en 2 stempels op zet, je zou zeggen dat je die wel 400 kunt maken in een uur, maar hier in Spanje kan dat niet...

Thuis aangekomen waren we heel erg toe aan een warme douche, waarop wij ontdekte dat het water niet warm werd. Hier in huis hebben we nog een systeem uit het jaar 0. Een gasfles, als je het water aanzet gaat er een vlammetje branden en uiteindelijk heb je warm water. Oke shit, de gasfles is leeg. Gebeld, ze zouden binnen 2/3 uur de fles komen wisselen. Er was niemand thuis dus wij hebben daar braaf op zitten wachten, toen ze 's avonds om half 9 nog niet geweest waren, wisten we zeker dat we het toch echt met een koude douche moesten doen.

Dinsdagochtend een nieuwe kans, 's morgens om 9 uur stonden we bij het gemeentehuis. Ticket gekregen en wachten op onze beurt, daar alle formulieren voorgelegd. Daar werd ons verteld dat we een kopie van het paspoort van mijn verhuurder miste. Shit waarom vertelde ze ons gisteren dan dat alles compleet is? Ik naar mijn huisgenoot gebeld en gevraagd naar een kopie van zijn paspoort of hij die misschien kon mailen of dat we die thuis op moesten komen halen? Waarop hij mij vertelde dat hij begin December een uitstapje heeft gemaakt naar Madrid en dat hij daar zijn ID verloren is en geen paspoort heeft! Toen ik hem vroeg hoe hij dan volgende week naar huis vliegt, vond hij dat een erg goeie vraag!

Kortom alles voor niets geweest, we hebben nog van alles geprobeerd omdat ze op het gemeente huis een document vragen waarop een foto staat, de naam, paspoort nummer en nie nummer. We hebben studentenpassen aangedragen een rijbewijs maar allemaal zonder succes. Ik kon wel janken! We zijn snel terug naar huis gegaan, zodat Ali kon douchen zijn spullen kon pakken voor zijn reis terug naar Barcelona. Helaas was het bedrijf nog steeds niet langs geweest om de fles te vervangen en werd het weer een ijskoude douche. Nogmaals gebeld, weer zouden ze binnen een paar uur komen maar ook dit keer heb ik niemand gezien. Ali is lekker op tijd naar het vliegveld vertrokken (ongeveer 15/20 minuten van mijn huis vandaan is met het openbaar vervoer), gelukkig maar.. Ali was er heilig van overtuigd dat hij vanuit Noord vloog maar dat bleek vanuit het zuidelijke airport te zijn, ff een taxi ritje van 75 euro maar de vlucht wel gehaald! Wat een dag!!

's avonds is een huisgenoot terug gekomen van vakantie. Leuke jongen uit duitsland, hij heeft zijn naam wel genoemd maar ook meteen gezegd dat ik hem tass mag noemen, kortom dat is ook het enige wat ik onthouden heb! Soms moet je gewoon een beetje brutaal zijn dus ik heb hem meteen aan zijn jas getrokken, mag ik alsjeblieft een kopie van jouw paspoort, Nie en ayuntamiento? Zodat ik me kan registeren. Gelukkig had hij al zijn papierwerk op orde en was ik binnen 10 minuten opweg naar de copy shop met zijn documenten. Daar aangekomen, was de copy shop al een uur dicht. Ik begrijp helemaal niks van die openingentijden, alles is open tot 9 uur volgens de bordjes maar als ze om half 8 geen zin meer hebben gooien ze gewoon de deur dicht.

Met een hele grote vriendelijke glimlach en handen en voeten Spaans ben ik elke winkel in mijn straat afgeweest of ik alsjeblieft 3 kopietjes mocht maken. Maar dat wilde niet echt vlotten, tot ik in de zumba school een grote printer zag staan, Ik ben naar binnen gegaan en heb mezelf voorgenomen niet naar buiten te gaan voor ik mijn verdomde kopieen had. De vrouw gaf aan dat ze wel kon kopieeren maar dat het eigenlijk niet bedoeld was voor el publico. Als ik in correct spaans iets vraag, doen ze hier soms alsof ze me niet verstaan, dus ik heb maar gedaan of ik dat niet verstond en ben gewoon blijven lachen. Na een minuut of 5 ging ik happy en wel de deur uit met mijn kopietjes! De aanhouder wint.

Woensdagochtend werd ik wakker om 7:30 door een zeer onaangenaam geluid, de bel. Shit wie is dat nou weer op dit tijdstip, snel uit bed en naar de deur maar te laat! Meteen ging de telefoon, ze waren geweest om de gasfles te vervangen, 5 minuten aan de deur gestaan maar er deed niemand open. Godverdomme, wij wachten al 2 dagen. Ik heb mijn excuses aangeboden en gezegd dat ik nog lag te slapen, of ze alsjeblieft terug wilde komen dat ik de deur open zou doen. Toen het hele gasfles gedoe gedaan was ben ik weer naar het gemeentehuis gegaan, dit maal alleen. Gelukkig waren alle documenten dit keer wel echt in orde en kreeg ik de bevestiging dat het document voor mij gemaakt zou worden. Ik heb toen netjes gevraagd of het alsjeblief dezelfde dag kon in verband met de afspraak van vrijdag. Na lang overleg met een collega besloten ze dat ik het vrijdagochtend om 8:30 op mocht komen halen. Ik heb nog geprobeerd of het niet donderdag kon, maar helaas. Vanuit daar ben ik meteen door gegaan naar mijn universiteit. Je zult je afvragen, Esmee je ging daar toch studeren, waarom ga jij niet naar school? Nou dat zal ik je uitleggen, ik moet eerst een NIE etc hebben voor ik me officieel kan inschrijven bij deze universiteit. Als ik officieel ingeschreven ben, moet ik 48 uur wachten, dan moet ik een afspraak maken bij de secretaria en maken ze een gebruiksnaam en wachtwoord aan om toegang te krijgen tot het online platform. In dit platform staat alle benodigde informatie. Ze werken hier namelijk alleen online, hebben zelfs geen boeken. Met andere woorden, ik kan wel naar school gaan maar het heeft totaal geen zin want ik heb geen toegang tot de benodigde documenten. Dus probeer ik het papierwerk maar zo snel mogelijk te regelen...

Op school had ik afgesproken met Maria een student die ik heb leren kennen tijdens Engels. Ik heb haar overladen met vragen en zij heeft mij geholpen met het maken van een afspraak met de secretaresse. Natuurlijk kon dat die dag niet meer en moest ik morgen terug komen. In Nederland maak je een afspraak voor bijvoorbeeld 10:00 uur, hier gaat dat anders, je krijgt namelijk een volgnummer. Zo kreeg ik G-27, ze beginnen om 8:30 uur bij G-1 en je moet gewoon wachten tot je aan de beurt ben. Mijn geduld word hier geweldig op de proef gesteld..
's middags ben ik met mijn huisgenootje gaan shoppen voor een carnavals kostuum, als ik vooraf geweten had dat carnaval hier zo groot was had ik wel iets van huis meegenomen maar helaas. Tijdens het passen alleen al hebben we ontzettend veel lol gehad.
Ik heb leuke huisgenoten maar ze zijn niet echt van het schoonmaken en opruimen, daarom heb ik een poetser geregeld via de soort van spaanse marktplaats. Die is 's middags geweest en heeft het hele huis gepoetst, heerlijk!
's avonds hebben we met de huisgenoten een klein feestje gehouden!

Donderdag ben ik weer naar de universiteit gegaan en rond 10:00 uur was ik aan de beurt en heb ik vast al mijn vakken aangevraagd. Ook heb ik afgesproken dat ik mijn NIE direct kom brengen wanneer ik hem heb maar gevraagd of ze alsjeblieft vast aan de aanvraag wilde beginnen. Dit keer had ik geluk, want daar gingen ze mee akkoord! Op school kwam ik Franzi tegen een Duits meisje dat ik tijdens een Erasmus activiteit heb leren kennen. Zij vertelde dat ze nog geen carnvals kostuum had, dus die zijn we samen gaan kopen! Daarna hebben we boodschappen gedaan en bij mij gegeten. Erg gezellig.

Vanmorgen ben ik om 8:30 uur naar het gemeente huis gegaan om mijn ayuntamiento op te halen. Je raadt het al, die was natuurlijk nog niet klaar maar ze gingen het oplossen. Ik heb geteld, het duurde precies 41 seconde om het papiertje uit te printen en 2 stempels te zetten. Mooi die heb ik in de pocket, meteen een kopietje gemaakt in de copy shop en door naar het politie bureau. Daar was ik redelijk snel aan de beurt en heb ik al mijn documenten voorgelegd, ik kreeg van de agent het compliment dat ik zeer georganiseerd en goed geinformeerd was, wat wil je na er 1,5 week zowat full time mee bezig geweest te zijn?

Het goeie nieuws, ik ben EINDELIJK een officiele inwoner van de Canarische eilanden en ik ga er intens van genieten deze carnaval die vandaag begint! Het heeft allemaal enorm tegen gezeten, maar kom maar op, there is more to come! :)

Tot snel, Esmee xxxx






  • 09 Februari 2018 - 20:56

    Diana:

    Mooi verslag Esmee nu de laatste loodjes en alles is in orde om naar school te gaan!

  • 09 Februari 2018 - 21:23

    Angelique:

    Poe poe wat een geduld moet je daar hebben! Maar ach je hebt de tijd!!! Geniet nu maar en hopenlijk schijnt de zon ook weer snel! Dag stoere nicht! Dikke kus Oe tante

  • 10 Februari 2018 - 11:28

    Amelia:

    Hoi Esmee,

    Wat een goed verslag. Hopelijk gaat het je vanaf nu beter af!! Geniet ervan daar!

    Groetjes John en Amelia

  • 10 Februari 2018 - 22:52

    Bert En Gerda Van Der Linden:

    Dag Esmee,
    wat een toer om inwoner van Tenerife te worden, ga heerlijk genieten van het carnaval !
    ALAAAF ! groetjes.

  • 12 Februari 2018 - 11:07

    Jannie Diels:

    Hoi hoi Esmee,

    Wat een prachtige schrijfstijl, we hebben weer genoten van je verslag! En wat frustrerend dat van hot naar haar sturen. Knap dat jij je geduld heb kunnen bewaren. Maar er was ook niet echt een keuze.
    Gelukkig is alles nu compleet. En kan je met je studie beginnen.
    Eerst maar lekker carnaval vieren.
    Wij kijken al uit naar het volgende verslag. Hopelijk gaat het zonnetje weer snel schijnen. Beterschap met je voeten, en succes met je studie en alle nieuwe uitdagingen.

    De groetjes vanuit het bonenland
    Alaaf Peter en Jannie

  • 13 Februari 2018 - 11:43

    Mariëtte:

    Hè, hè!! Dit is achter de rug. Hoe ziet Carnaval op Tenerife eruit? Foto?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 61119

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: