Ik kan dit met geen titel beschrijven! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu Ik kan dit met geen titel beschrijven! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Esmee Koopmans - WaarBenJij.nu

Ik kan dit met geen titel beschrijven!

Door: Esmee Koopmans

Blijf op de hoogte en volg Esmee

23 Mei 2018 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Daar ben ik weer! 2 weken verder na mijn laatste update en ik heb weer van alles gedaan en er is weer van alles gebeurd. In mijn laatste verslag schreef ik al dat ik alles op alles moest zetten om mijn examen op language school te halen, dat heb ik gedaan. Dinsdag heb ik me de hele dag in mijn kamer op gesloten om te leren, ik presteer het beste al het echt moet. De toets was vrijdag en ik begon de druk wel te voelen en dus kon ik me goed concentreren. Woensdagochtend had ik vroeg een afspraak met mijn privé docent. De afgelopen 2 weken had ik al een aantal keer geprobeerd haar te bereiken maar zonder resultaat, ze las mijn berichten wel maar reageerde nergens op. Aangezien ik de toets vrijdag had ben ik toch maar gegaan, en jawel hoor ik heb 20 min aan een gesloten deur gestaan. Gebeld, geappt, niks geen reactie. Godverdomme, dat is het laatste wat ik nu kan gebruiken.
Hier langer wachten heeft geen zin, dan maar naar het dichtstbijzijnde barretje een liter thee bestellen en gas erop. Woensdag heb ik mezelf dus opgesloten in de bar om te leren in plaats van in mijn kamer ;)

’s avonds ben ik uitgenodigd door Franzi om bij haar te komen eten. Perfect, eten moet je toch! Dan hoef ik zelf niet te koken en ben ik er ff lekker uit. Dit keer heb ik de laatste tram gelukkig wel gehaald :) Donderdag ochtend moest ik eerst naar school om 8:30 en aansluitend heb ik mijn dag doorgebracht in de bibliotheek. Ik heb van ’s ochtends 10 tot ’s avonds 7 geleerd en toen was ik compleet gebroken. Ik heb wat gegeten en ben gelijk door naar bed gegaan, slaap is ook belangrijk. Morgen het examen, ik heb er weinig vertrouwen. Het examen duurt 4 tot 6 uur, kortom elk onderwerp komt aanbod. Je hoeft je niet af te vragen of de onderwerpen waar je niet zo goed in bent in de toets zitten, maar meer hoe zwaar die onderdelen mee tellen. Afijn, ik ga er het beste van maken. Als ik het niet haal is dat gruwelijk vervelend, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan!

Vrijdagochtend om 9 uur begon het, we waren met 5 studenten en allemaal zenuwachtig. We zouden beginnen met het luistergedeelte, oke dat kan ik redelijk. Dat geeft vertrouwen. Zoals veel hier was het perfect geregeld, het geluidssysteem werkte namelijk niet. Hup iedereen de klas uit, technici erbij om de installatie te fixen en met enige vertraging zijn we dus gestart. Dit gaat redelijk, het gaat snel en het is veel, maar ik kan het verstaan en ik denk dat ik de goeie antwoorden wel heb. Natuurlijk heb ik een aantal dingen gemist, maar ik zit hier ook niet om een 10 te halen.

Aansluitend gingen we door met het grammatica, lees en schrijf gedeelte. Door mijn dyslexie ligt mijn werktempo duidelijk lager, te laag. In Nederland heb ik door mijn verklaring altijd 20% extra tijd voor toetsen en daarmee kom ik over het algemeen een heel eind. Hier had ik die extra tijd niet en dat was enorm klote. De grammatica toets had namelijk onderdelen van A tot en met K. Toen ik aan I begon was de tijd om, shit. Ik moest dit onderdeel inleveren en door naar de volgende, anders zou ik daar ook weer tijd te kort komen. Oké lezen, dit kan ik wel. Er waren verschillende onderdelen en de teksten en vragen waren pittig, maar in grote lijnen begreep ik de verhalen, de vragen en kon ik daar redelijk naar mijn mening het juiste antwoord bij vinden. Soms had ik geen idee, niet blijven hangen, doe wat het eerste in je op komt. Net binnen de tijd was ik klaar en moest ik meteen door met de schrijf opdracht.

We moesten twee verschillende teksten schrijven. Bij opdracht 1 begreep ik totaal niet wat ze nu eigenlijk van me wilde, shit. Wat ik begreep is dat je een brief moest schrijven aan een vriend of vriendin waarin je de testresultaten van een nieuw medicijn beschreef, die waren geslaagd en dat wilde je graag met haar vieren. Er was een overzicht met onderdelen/onderwerpen die perse in je tekst moesten zitten. Mijn plan was om het lekker kort te houden bij de onderdelen die ik eigenlijk niet begreep en uit te pakken bij de onderdelen die ik wel begreep. Uiteindelijk gaat het niet om de inhoud van je verhaal maar om hoe je schrijft. Het hoeft niet waar te zijn, als het grammaticaal en taalkundig maar klopt. Zo heb ik in de jaren dat ik Frans had ook altijd gezegd dat ik tennis speel, dat is toch echt makkelijker dan uitleggen dat je paardrijdt.

Oké ik heb een nieuw medicijn getest en deel de resultaten. Ik houd echt van dieren, maar ik had geen andere inspiratie. In het Spaans weet ik alleen de vertaling voor hond, kat en paard met de juiste spelling. Ik kon het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen maar ik moest wel. ‘Ik heb de medicijnen getest en ik ben heel blij omdat ik positieve resultaten heb. De medicijnen zijn getest op honden, katten en paarden en hebben geen allergische reacties opgeleverd. Daarom kunnen mensen het nu gaan gebruiken’. Mijn dierenhart huilde maar ik moet dit examen halen. Vervolgens heb ik zeer uitgebreid verteld hoe, waar, wanneer en waarom ik feest wilde vieren en wat er allemaal te doen was. We hebben een dj een cocktailbar, tapas etc etc. Oké dat was opdracht 1.

Opdracht 2 begreep ik wel. Ik had een flat en was opzoek naar een nieuw huisgenootje, daarvoor moest ik een advertentie schrijven. Yesssss, ik heb 200 advertenties gelezen omdat ik zelf opzoek was naar een huis, dit kan ik. Na een luisteronderdeel van ongeveer een half uur en een schrijf, lees en grammatica gedeelte van bijna 4 uur hadden we 40 minuten pauze. Ff wat eten, drinken en door naar het spreekgedeelte.

Het spreek gedeelte moest je afleggen in tweetallen en ik was ingedeeld met Ludivika, heb ik weer. De beste student uit de klas. Oké Esmee, niet af wachten. Vol in de aanval, je begint gewoon met praten en lijdt het gesprek. Ans heeft mij geleerd; Ga niet als een bang konijntje verscholen zitten om geschoten te worden, take the lead.

Allereerst legde ze uit wat we gingen doen, ze zou ons verschillende foto’s laten zien en daar moesten wij op reageren. Wat zie je, waar doet het je aan denken etc? Foto 1, 2 auto’s naast de snelweg in de kreukels. Een auto ongeluk, na beschreven te hebben wat ik zag, vroeg ik Beatriz of zij wel eens een auto ongeluk gehad heeft. Het is een kanjer van een docent maar daar trapte ze niet in helaas. Ze kaatste de bal direct terug.
De volgende foto, een verjaardagsfeestje. Die vieren wij thuis groots, we hebben een bar een dansvloer etc etc. Opnieuw, het hoeft niet waar te zijn als het taalkundig maar klopt. Als laatste kregen we een strip van een jongen zijn dagschema. ’s morgens zwemt hij, ’s middags schrijft hij emails en ’s avonds gaat hij naar de bioscoop. Na 20 minuten, zat het er eindelijk op.

En eigenlijk was ik best wel een beetje verdrietig. Ik heb me de afgelopen maanden voor de volle 200% ingezet om de taal te leren en zo’n pittig examen is dan best wel frustrerend. Ik had mijn grammatica gedeelte zo graag af willen maken, want daar heb ik zo ongelofelijk hard voor geleerd en op geoefend en ik mis 3 hele onderdelen, dat is dus sowieso al fout. Dan maak ik ze liever en heb dan alles fout, dan heb je in ieder geval het gevoel dat je een eerlijke kans gehad hebt. In het leesonderdeel had ik geen tijd om mijn sterretjes (de twijfel puntjes) na te kijken door de tijdsdruk. En ook in het schrijfgedeelte heb ik geen tijd gehad om mijn brieven nog een keer na te kijken op stomme foutjes. Laten we hopen op het beste, ik kan er nu toch niks meer aan doen!

WEEKEND! Wilfried en Mariette waren woensdag al gearriveerd op Tenerife maar we hadden helaas nog geen tijd gehad om elkaar te zien. Ze hebben mij vrijdagmiddag thuis opgehaald en we zijn La Laguna in gegaan. Mariette had daar een leuke route langs verschillende barretjes en cafe’s gepland. Onze vrijdagmiddagborrels heeft van 4 tot 11 geduurd ongeveer en was een groot succes! Heerlijk ff rust en genieten na al die inspanning!

Zaterdagochtend kreeg ik een telefoontje van mama die blij verrast was door mijn vroege moederdag gebaar. Papa en mama halen op zaterdag altijd brood bij de bakker en dus had ik Angela gevraagd om een mooie hartjes taart toe te voegen aan de bestelling. Online had ik een kaart ontworpen voor mama en die was mooi op de taart doos geplakt, een geslaagde verrassing! Fijne moederdag mam <3

Wilfried en Mariette hebben mij opnieuw thuis opgepikt en we hebben papa’s favoriete weg gereden, TF-24. Dit maal had ik geluk, het was namelijk prachtig open weer en het uitzicht was fantastisch! We hebben genoten van de uitzichten bij verschillende uitkijkpunten en zijn zo doorgereden naar het toeristeninformatie centrum in de buurt van El Teide. Daar was een soort van klein museum over de opbouw etc van het eiland. Erg mooi gedaan en informatief. Vervolgens hebben we een wandelroute van ongeveer 10km afgelegd. Op af door een prachtig landschap. Aan het einde van de wandeling hadden we uitkijk in een dal. Het dal konden we niet inkijken omdat er een grote pak wolken hing, maar vanaf de berg waar we op stonden konden we wel La Gomera en El Hierro zien liggen! Na een korte pauze zijn we weer terug gelopen naar het startpunt. Het was een prachtige wandeling, maar toen we terug waren bij de auto waren we alledrie blij dat het erop zat!

Een ijsje bij Portofino en door naar Puerto de la Cruz, we hebben de auto geparkeerd en zijn op zoek gegaan naar een leuk restaurantje. Het interieur was vreselijk verouderd, maar het uitzicht was prachtig en het eten was heerlijk! Tijdens het eten begon ik van top tot teen te gloeien, we hadden er een flinke wandeling op zitten in de zon maar door de wind heb ik totaal niet in de gaten gehad dat ik aan het verbranden was. Waar Wilfried ’s middags nog grapte dat alles wat ik tijdens het duiken onderwater tegenkomt mij aanziet voor witvis, was ik veranderd in een red snapper. Vuurrood.

Thuis heb ik een koele douche genomen en ben ik meteen begonnen met smeren. Ik heb 2 liter water gedronken in de hoop dat het de volgende dag mee zou vallen. Dat viel helaas niet mee, ik ben echt heeeeeeeeeeel erg verbrand. Mijn kuiten vuurrood, mijn armen vuurrood en vooral mijn gezicht was heel erg verbrand. Op mijn voorhoofd en neus stonden de blaren, en zelfs mijn lippen waren dik en verbrand. Eigenlijk had ik met Wilfried en Mariette afgesproken om een relax dagje te houden op het strand, maar dat ging hem helaas niet worden voor mij. Ik heb mijn gemak gehouden en de hele dag niet veel uitgevoerd. Ik kon absoluut niet in de zon komen, om ergere brandwonden te voorkomen. Ik baalde er ontzettend van want ik had me echt verheugd op nog een dagje met Wilfried en Mariette maar het is helaas niet anders. Ondanks dat het anders is gelopen dan gehoopt heb ik wel genoten van vrijdag en zaterdag. Bijzonder om te zien dat na Barcelona, Wilfried en Mariette mij ook in Tenerife opgezocht hebben! Ik vond het fantastisch, dankjewel! <3

Ik heb zondag de opties bekeken om mijn vlucht te wijzigen, zodat ik toch naar het concert in Barcelona kon maar het Maandag nog rustig aan kon doen. Dat was zo achterlijk duur dat ik toch maar heb besloten om me aan het orginele plan te houden. Ik heb mijn koffer ingepakt en ben vroeg naar bed gegaan!

Maandagochtend vertrok mijn vlucht vanaf Tenerife naar Barcelona om 07:10. (Dat zijn toch geen tijden!)
Ik moest om 05:06 de bus hebben en ben om 04:15 op gestaan. Na bijna 4 maanden op Tenerife kan ik me nog steeds verbazen over het openbaar vervoer hier, wat een puinhoop. Zondagavond heb ik het schema van de bussen opgezocht zodat ik wist hoe ik op het vliegveld moest komen. Om gek van te worden, in principe heb je 3 schema’s. Online geven ze een timetable, in de bushalte zelf en dan is er nog een app waarmee je rijdende bussen kunt volgen. Ik weet niet hoe ze het doen, maar geen van de 3 klopt. De timetable online is verouderd, de timetable in de halte klopt niet en de app werkt maar 5% van de tijd. Kortom, ellende. Na een half uur gewacht te hebben in de halte wist ik wel dat mijn bus niet meer zou komen. Ik heb de eerste de beste bus naar Intercambiador La Laguna genomen en vanaf daar een taxi naar het vliegveld. Toen ik de buschauffeur vroeg waarom de bus niet gekomen was vertelde hij dat ze online aangeven dat er gereden wordt vanaf 5 uur in de ochtend, ieder half uur maar dat de eerste bus pas vertrekt om 08:30. Hoe het kon dat ik dat niet wist? Nou misschien ff aanpassen op de website, in de bushalte en via de app; is dat een idee?

Afijn, laat ik me vooral niet te druk maken, dan wordt mijn hoofd nog roder :P Aangekomen in Barcelona heb ik de bus genomen naar Ali zijn apartement en het opnieuw lekker rustig aangedaan. Ali is tussen de middag naar huis gekomen en we hebben ff lekker samen kunnen lunchen. ’s avonds wilde we een broodje halen bij ons favoriete Marokkaanse restaurant, maar daar stond helaas zo’n rij dat we naar Carabella gegaan zijn. Geen punt, dat is mijn favoriete Mexicaan!

Dinsdag heb ik me de hele dag voorbereid om het event van de dag haha. Ik heb alle liedjes van Sam Smith nog even geoefend om er zeker van te zijn dat ik de tekst echt ken en ik dus vanavond de hele avond mee kan zingen uit volle borst! Dinsdag voelde ik me voor het eerst gelukkig ook weer wat beter, precies op tijd! Ik heb boodschappen gedaan en Ali is thuis komen lunchen. ’s avonds hebben we Arman bij Ali uitgenodigd, hij gaat met ons mee naar het concert dus is het net zo gezellig om met zijn 3e te eten. Home made pizza, altijd een goed idee!

Het concert was WAANZINNIG! Sam Smith is live nog beter dan op CD, zijn stem de show het was echt een bijzondere ervaring op zicht! Een heel leuk verjaardagscadeau :)

Thuis aangekomen hebben we nog met zijn drieën een drankje gedaan, koffer weer inpakken en naar bed. Woensdagochtend ben ik om half 9 weer terug gevlogen naar Tenerife. Terug thuis aangekomen kreeg ik een appje van een andere student die het examen in language school gemaakt had, dat de resultaten online stonden. Oh shit, ik durf echt niet te kijken! Dat duurde zo’n 5 minuten maar mijn nieuwsgierigheid won! ;)

Je resultaat vinden is nog niet zo makkelijk. Gewoon een duidelijk overzicht van geslaagd/niet geslaagd is er niet. Was eigenlijk ook wel te verwachten. Een punt kon ik ook niet vinden… Wat blijkt je moet een rapport lezen, waarin beschreven staat hoe je het gedaan hebt en je raadt het al in welke taal dat rapport geschreven was. Er was dus even twijfel; 25% omdat ik niet helemaal begreep wat er stond en voor 75% omdat ik het echt niet kon geloven. IK BEN GESLAAGD! Toen dat eindelijk een beetje door begon te dringen, sprongen de tranen in mijn ogen! Ik ben geslaagd met 67,5% en heb mijn eerste 5 studiepunten binnen! Ik ben zo ongelofelijk trots, dat is met geen pen (of toetsenbord :P) te beschrijven. The struggle en al de frustratie, het hoort er gewoon bij! Maar de aanhouder wint. Je hoort mij er niet vaak over, maar ik ben nogal dyslectisch. De Nederlandse spelling is nog steeds lastig voor mij. Dat ik nu naast Engels ook steeds meer een decent level op begin te bouwen in het Spaans, zie ik als een persoonlijke overwinning en de komende tijd grijp ik elke mogelijkheid om dat te vieren aan omdat ik vind dat ik het echt verdiend heb!

Woensdagmiddag wilde ik graag meteen mijn certificaat ophalen, maar helaas was language school al dicht. Dus heb ik mijn huiswerk gemaakt voor weer een nieuwe cursus in language school, ik ga gewoon door! Daarnaast ben ik naar de universiteit geweest om een afspraak te maken in de secretaria. Ik wil namelijk graag mijn vakkenpakket aanpassen, ondanks alle tijd die ik geïnvesteerd heb in het bestuderen van de stof en de materialen gaat het mij nooit lukken om al mijn tentamens in het Spaans te maken. Dat is niet één stapje te hoog, maar dat is gewoon echt veel te hoog gegrepen. Ik houd van een uitdaging maar ik zou het echt heel vervelend vinden als ik hierdoor studievertraging op zou lopen. Om die reden heb ik de afgelopen weken verschillende gesprekken gehad en heb ik toestemming gekregen om mijn vakkenpakket aan te passen. Woensdagmiddag heb ik nog even navraag gedaan over welke documenten ik precies nodig had. Donderdagochtend ben ik eerst naar school geweest en aansluitende naar de secretaria. Ik mocht weer plaatst nemen op het strafbankje (dat lijkt) en wachten tot jouw nummertje binnen geroepen wordt. Als snel bleek dat ik woensdag middag verkeerd geïnformeerd was en ik alsnog een document miste. Dan heb je 5 verschillende documenten, 3x ondertekend door 3 verschillende partijen en mis je nog steeds onderdelen… Kon ik weer terug naar de coördinator en je raadt het al die was er niet. Dan stuur ik hem maar een mailtje. Wel heb ik direct een nieuwe afspraak gemaakt voor vrijdagochtend. Nu maar hopen dat hij op tijd terug mailt. Dat deed hij maar niet met het gewenste document ondertekend, kom morgenochtend maar naar mijn kantoor dan teken ik daar wel!

Donderdagmiddag heb ik mijn certificaat in language school opgehaald, het is dat ik een geen gaatjes in de muur mag maken. Anders zou ik hem boven mijn bed hangen! Aansluitend heb ik de eerste les van de nieuwe cursus gevolgd. Donderdagavond had ik vriendinnen uitgenodigd om te vieren dat ik geslaagd ben maar die konden helaas niet. Dan maar een drankje met mijn huisgenoten. Vrijdagochtend was ik om 08:15 op het kantoor van de coördinator, helaas kwam hij zelf pas om 10 uur aankakken waardoor mijn afspraak bij de secretaria alweer verlopen was. Weer een nieuwe afspraak gemaakt met volgnummer 18, kortom ik heb weer heeeeeeeeel lang op het strafbankje gezeten maar het is eindelijk geregeld! :) Zo moeilijk als het taalkundig was de eerste keer, zo eenvoudig was het dit keer. Ik heb echt iets geleerd en mijn level gaat elke dag vooruit!

Vrijdagmiddag heb ik eerst mijn koffer uitgepakt en hem vervolgens weer ingepakt voor een weekendje Madrid. Daar ben ik inmiddels alweer van terug, maar toch schuif ik die verhalen even door naar het volgende verslag! Deze week ben ik erg druk met examens en opdrachten, maar dat gaat helemaal goed komen!

Tot snel, dikke kus Esmee

  • 23 Mei 2018 - 16:25

    Petra Van Summeren Van Den Broek:

    Mooi verslag, super goed gedaan je kunt zeker trots op je zelf zijn.

  • 23 Mei 2018 - 17:41

    Angelique:

    Wat een prachtig verhaal weer!!!! Kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal! Hartelijk gefeliciteerd en elke dag vieren zou ik zeggen

  • 26 Mei 2018 - 14:25

    Jannie Diels:

    Hoi Esmee,

    Als eerste van harte-gefeliciteerd!! Je hebt het weer geflikt, knap hoor hoe jij je inzet. En goed om te lezen dat je zo,n vorderingen maakt. En dat je ondanks alle drukte toch nog tijd vindt om al die mooie reizen te maken en concerten bij te wonen. En dan iedere keer al die moeite die je moet doen om iets voor elkaar te krijgen, dat lijkt mij enorm fustrerend, ik zou daar niet tegen kunnen en er schijtziek van worden. Maar jij laat je niet weerhouden om dat te krijgen wat je nodig hebt om verder te kunnen. Alleen met zo.n mentaliteit kun je volgens mij daar wat bereiken en die heb jij. Knap hoor!!
    Ook was het denk ik fijn om bezoek te ontvangen vanuit Herpen van fijne vrienden.Kon je weer even lekker rondtoeren, tolk spelen en je even laten verwennen. En niet te vergeten even lekker Herps kleppen Nou Esmee ik ben benieuwd naar je volgende verslag over je trip naar Madrid.
    En succes met je verslagen, examens en opdrachten. Nog een ding Esmee je mag jezelf best vaker een schouderklopje geven want je doet het super goed!! Blijf genieten!!!!! En een dikke knuffel vanuit Herpen.
    Zet hem op KANJER je kunt het.

    Groetjes en we wachten op je volgende verslag, kunnen we weer genieten
    Peter en Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Mocht je op de hoogte willen blijven van al mijn avonturen, neem dan in kijkje in mijn dagboek! x Esmee

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 61036

Voorgaande reizen:

25 Januari 2018 - 29 Juli 2018

Tenerife

03 Augustus 2016 - 28 December 2016

Barcelona

22 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Seoul

14 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Los Angeles!

18 Februari 2015 - 22 Februari 2015

New York!

04 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Amsterdam - Australië

07 April 2014 - 11 April 2014

Dubai

Landen bezocht: